Nå i mars fylte bestefaren min 80 år. Dette står på trykk i lokalavisa i dag, og jeg har også lyst til dele med mine lesere hvilken fantastisk og god bestefar jeg har…

Here goes:

Kjære Ba,
Gratulerer med dagen!

Det er jo bare helt utrolig at du nå fyller 80 år. Man ser jo liksom for seg at en så tilårskommen mann skal bo på et gamlehjem, være sånn passe senil og ha rullator som eneste fremkomstmiddel her i verden – men den ideen gjør du til skamme og vel så det. For der er du, da, som fortsatt reparerer taket og som faktisk sender ”god bedring-mail” til oldebarnet ditt når veslejenta er syk. Hvor mange oldefedre er det som i det hele tatt vet hvor knappen er på en datamaskin, og som i tillegg vet å finne fram på internet? Hun er heldig som har en så oppegående og allsidig oldefar som deg!

For du er det, Ba. Jeg tror ikke jeg kjenner noen andre som er like allsidige som deg. Du er poeten som er oppmerksom nok og vár nok til å skrive de vakreste strofer om de små tingene som du ser rundt deg i naturen – og samtidig er du autoritær nok til å være befal i den norske hæren da Tyskland skulle bygges opp igjen etter krigen. Du er så klar og tydelig i din væremåte at ingen av bikkjene dine noen gang våget å trosse deg. Jeg tror faktisk ikke de hadde noe ønske om det heller, for respekten de hadde for deg har ingenting med frykt å gjøre. Det var nok ikke uten grunn at Sonny (vår Golden Retriver) stura så uten deg at han til slutt måtte bli med deg hjem for godt, eller at Folan (barnebarnets hest) alltid løp til gjerdet så fort han hørte bilen din!

Du er også musikeren og spellemannen som tryller frem livate toner fra trekkspillet ditt. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg og søstrene mine satt på vessia og lytta når du øvde i kjellerstua, og jeg fikk vel faktisk mitt eget lille leketrekkspill en gang også, så jeg kunne være med deg å spille. Men samtidig som denne kreative sida av deg er så sterk, så er du også en praktisk altmuligmann av dimensjoner. Det var aldri noe problem i mitt barnesinn når leikene gikk i stykker, for jeg var alltid fullstendig overbevist om at Ba’n min kunne reparere det, noe du på mystisk vis alltid klarte. Kassettspilleren min, for eksempel, den ble nok demontert og satt sammen igjen på nytt noen ganger i løpet av si levetid – som sannsynligvis ikke ville vært halvparten hvis det ikke var for deg og din tekniske innsikt.

Ja, du fikser det meste, du Ba. Alt i fra bittebittesmå juletre til barnebarna til større prosjekt som oppussing og snekring. Jeg husker fortsatt det magiske øyeblikket da Ba plutselig saga seg gjennom veggen og inn i stua vår da du var ferdig med nybygget! Bare en supermann kunne gjøre sånt, og det var vel sånn vi så på deg også. Samtidig var vi vel så vant til at det skulle være sånn at det egentlig var litt rart at venninnene våre ikke hadde en sånn en som deg. Ja, vi er ufattelig heldige…

Du er også en naturens mann som er glad i skog og mark, og historiene om turene dine har krydra hele barndommen min. Hvor levende kan vi vel ikke forestille oss den gangen den hvite samojeden din fløy på den mannevonde elgen for å beskytte deg, der du satt i et tre og dingla med beina? Men det var ikke bare historier heller, for du tok oss mye med opp på hytta på Lifjell der vi fikk leike fritt med kongler, steiner og snø sammen med deg, Besta og bikkja. Det var intet mindre enn uvurderlig, fordi vi fikk en kjærlighet og en respekt for den naturen som du er så glad i. Kunnskapene dine om livet der ute har også kommet godt med, noe både jeg og guttene til Tante helt sikkert kan skrive under på der de snur og vender på enhver stein for å leite etter småkryp og stålorm så fort våren kommer.

Du er og har alltid vært en god bestefar for alle barnebarna dine. Jeg er for lita til å huske det, men jeg har vokst opp med historien om hvordan Ba’n min gjorde vendereis og kom tilbake for å hente toåringen som stod ved gjerdet og gråt da han reiste og hun ble etterlatt sammen med barnevakta. Og jeg husker godt alle ”redningsaksjonene” dine etter hvert som jeg ble større, når mamma måtte på jobb. Ingenting var farlig – for Besta og Ba ville alltid komme hvis verden ble for slem.

For du stiller alltid opp. Du er alltid der. Det setter vi umåtelig stor pris på alle sammen, og det har bidratt til å gjøre barndommen til barnebarna dine god, trygg og stabil uansett hva som måtte skje. Også nå, når tragedien rammet familien i vinter og tre av barnebarna dine mista pappaen sin så altfor tidlig, har du stilt opp på en måte som er helt fantastisk.

Men det viktigste av alt er kanskje sinnelaget ditt og den lune, gode humoren som er ditt varemerke. Ikke sjelden klarer du å roe ned gemyttene med et brått glimt i øyet og en eneste, underfundig kommentar dersom temperaturen i rommet begynner å bli faretruende høy, og de små historiene dine er underholdning så god som noen. Du gjør kanskje ikke alltid så mye av deg, men ditt nærvær er godt merkbart allikevel, for det er akkurat som om lunheten din smitter over på hele stemningen. Det er godt å være sammen med deg.

Så tusen takk skal du ha, Ba, for alt du har bidratt med i oppveksten min og fram til i dag. Jeg er kjempeglad i deg, og er veldig stolt av å være barnebarnet ditt. Stolt av å kunne kalle opp datteren min etter deg, og stolt av å bære etternavnet ditt. Vi kunne ikke ha fått en bedre mann som bestefar og nå også oldefar.

Og igjen vil jeg si:

Gratulerer så mye med 80-årsdagen din! Jeg håper den blir kjempefin, og at du koser deg masse. For det har du jammen fortjent.

Med hjertelig hilsen ditt eldste barnebarn.