I går begynte vi på Prosjekt Tårefri Søvn, basert på boka The No-cry Sleep Solution av Elizabeth Pantley, og det første steget er som jeg nevnte i forrige innlegg, å skaffe seg en oversikt over søvnvanene slik de er nå.

Det gjorde vi i går og natt til i dag. Resultatene overrasket meg egentlig litt, for jeg trodde dagene var mye verre og nettene var mye bedre? Nå skal det riktignok sies at denne natta har vært en av de verre jeg har opplevd sammen med henne, og at det kanskje ikke er helt representativt for hvordan det egentlig er – men dette er jo uansett en del av virkeligheten vår.


Det blir for mye å skrive hele loggen i bloggen (no pun intended), men den spesielt interesserte kan se den her:

sovelogg.docx

Selve skjemaene kan forøvrig lastes ned fra forfatterens side.

Kort oppsummert kan jeg si at huldreungen min sover halvannen time mindre i døgnet enn hun «burde», noe vi ikke anser som umiddelbar krise. Verre er det derimot at hun vekte meg 8 ganger i natt, og at det lengste vi sov om gangen var 2 timer og 40 minutter. Det inntraff klokka halv sju i dag tidlig…

Ellers burde vi få litt mer styr på sovinga hennes på dagtid, og prøve å forlenge de tre lurene hun burde ha littegrann, isteden for at hun skal ha den siste luren som ødelegger for nattesøvnen hennes. Og så skal vi få på plass en hittil fullstendig manglende kveldsrutine, og roe ned tempoet før sengetid litt.

Så, etter å ha studert denne loggen og tenkt masse, har pappaen hennes og jeg kokt sammen denne søvnplanen:

  • Vi skal ha en kveldsrutine
    • dempe lys og lyd i stua klokka 20:00 (har satt på alarm på mobilen)
    • stelle henne for kvelden ca 20:45
    • kose i senga i mørkt rom
    • legge henne på lammeskinnet sitt (som nå ligger i vugga), med egen dyne
    • amme til hun nesten sovner, og koble fra når hun er trøtt nok
    • natta omtrent klokka 21:00
  • Etablere et fast leggetidspunkt
    • ny leggetid er 21:00
    • vi begynner kveldsrutina klokka 20:00
  • Følge en fleksibel, men forutsigbar dagsrytme
    • 8:00 – dagen begynner
    • 10:00 – sove i vogn
    • 12:30 – mat, stell, leik
    • 14:30 – sove i vugge
    • 15:30 – mat, stell, leik
    • 17:30 – sove i bæretøy
    • 18:30 – mat, stell, leik (eventuelt også bad)
    • 20:00 – lyd og lys dempes
    • 20:45 – bleie og pysj
    • 21:00 – natta
  • Faste lurer
    • tidspunkt for faste lurer er 10:00, 14:30 og 17:30
    • følge med på trøtthetstegn og legge henne da
  • Lære henne å sovne uten hjelp
    • legge henne på forskjellige måter
      • vogn
      • vugge
      • bæretøy
      • amming
  • Introdusere en kosebamse
      • ha den med oss når vi koser, og når vi legger henne
    • Gjøre nattsoving forskjellig fra lurer
      • holde natta mørk, stille og rolig
    • Utvikle cues
      • våre cue-ord er «måtte bua deg nå, jenta mi»
    • Forandre hennes søvnassosiasjon
      • koble henne fra puppen før hun sovner
    • Hjelpe henne å sovne igjen mens vi samsover
      • vente til hun er ordentlig våken før jeg tilbyr henne puppen, i tilfelle hun sovner igjen av seg selv
      • korte ned ammesekvensen hvis det bare er for kos
      • koble henne fra før hun sovner
      • legge meg litt unna når hun har sovna, så hun ikke sover «med trynet i matfatet»

    Denne planen er i veldig stor grad basert på hennes nåværende rytme, bortsett fra at hun ikke er vant med å stå opp så tidlig. Men som jeg også har observert: morgenene hennes blir likevel tidligere og tidligere, siden hun blir vekket av at sola skinner inn på soverommet. Så jeg har likevel mine forhåpninger.

    Det blir spennende å se!