Akk.

Noen prøvde en gang å fortelle meg at alt er så mye enklere når det digitaliseres og/eller gjøres på data. I dag er jeg her for å fortelle dere at dette er det reneste tøv og bullshit fra ende til annen, mens jeg lever i håpet om at en klok nerd skal forklare meg det mest elementære.

Som leseren vet, har jeg nå kjøpt meg en Dell Inspiron 6400 – og jeg elsker den. Den er akkurat den dataen jeg har lett etter. Men jeg tror det må være noe galt med hodet mitt.

Altså.

Det første jeg selvsagt forsøker, er å installere Norton. Det får jeg jo gratis av Telenor all den tid jeg fortsatt er kunde der. Men hva skjer? Joda. Feilmelding ved oppstart. Hver eneste oppstart: kan ikke finne den og den fila, gå til Symantec. De forteller meg at jeg må avinstallere, og installere hele driten på nytt. Og så jeg gjør. Men den samme feilmeldinga kommer likevel.

Så er det dette med tekstbehandlingsprogram, da. Alt som fulgte med, var Works 8.5. I det medhørende tekstbehandlingsprogrammet er det ikke mulig å lage en tabell hvor man slår sammen celler i, og det er dessuten umulig å klippe og lime inn tekst fra internet (et must når man studerer litteratur og har et utall tekster å holde styr på). Programmet forteller meg til stadighet at dette er for stort. Så, jeg hentet frem CD-romen fra forrige datarunde, og installerer Word 2003 derfra. Og det er fint det, funker som det skal og i det hele tatt. Men jævelen krever nå plutselig at jeg skal godta lisensavtalen hver forbannede gang jeg åpner den. Jeg har kjørt reparasjon et par ganger, restarta maskina, avinstallert og reinstallert – men til ingen nytte, lisensavtalen popper fortsatt like aktivt som en reklamepop. Jeg er lei allerede.

Dessuten kjøpte jeg en ny telefon i går, og tenkte jo innerst inne at jeg kanskje muligens skulle være så organisert at jeg synkroniserte kalenderne på data og mobil. Bare atte nei. InstallasjonsCD’n som fulgte med var ikke kompatibel med PC’ns programvare: Vista.

Hjelp søkes.