27+1

Jah.

Kort oppdatering denne gangen. Klokka er 20:18, og jeg sitter her i morgenkåpa og bare venter på energi nok til å gå ned trappa, inn på soverommet og begrave mitt ikke-lenger-så-smekre legeme i en dyne som forhåpentligvis er litt kald.

Saken er nemlig den at jeg har, etter innstendige oppfordringer fra jordmor, slukt jerntabletter, c-vitaminer og antibiotika i en uke. Urinprøva slo endelig ut på infeksjon, og mitt før så vakre hemoglobinnivå har stupt fra supert til under lavmål på kort tid (og ja, jeg skal oppdatere jordmorrapportene så fort jeg har overskudd – don’t hold your breath).

Med andre ord: Jeg har en liten snylter i magen som tapper alt jeg har av krefter, og jeg er så sliten at jeg regner med å se en svartkledd, kappekledt mann med ljå i handa på døra mi hvert øyeblikk.

To dårlige nyheter:

1. I denne tilstanden skal jeg begynne på skolen igjen om en uke, for å gå to måneder jeg likevel må gå om igjen neste år. Jæ bill ikke!!!

2. I denne tilstanden skal jeg faktisk føde! Og det så fort som mulig, helst før jeg dør av bare utmattelse!

Tjohei.

Kom forresten over denne artikkelen i dag:

Gravid og i tåka?

Går du rundt og subber, evig trøtt i en blytung tåke, mens de andre gravide ser ut til å strutte av mage og energi og får alt irriterende fint til?

Den var genial, og sier det meste du trenger å vite om hvordan jeg har det akkurat nå. Du kan lese den her.

I dag er det forresten nøyaktig 3 mnd til termin… Jeg tror jeg vil sove meg gjennom dem.

Uke 27

Vekt: 1000 g
CRL: 23,5 cm
Full lengde: 32 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 25 uker gammelt. Denne uken åpner gjerne fosteret øynene for første gang, men det ser ikke særlig godt. Nyfødte barns syn er heller ikke særlig godt utviklet, og de er nærsynte. Hørselen er mye bedre enn tidligere, så fortsett å prate og synge for fosteret! Lydene vrenges nok noe av fostervannet, og fosteret har gjerne vernix i ørene også.

Nå samles nytt fett under huden hele tiden, slik at huden blir mindre gjennomsiktig og rynkete. Hjertelyden kan høres i stetoskop, og enkelte vil kunne høre det lille hjertet slå ved å legge øret mot magen.

Du begynner kanskje å merke at fosteret har fått tydeligere søvnmønster, og vil kunne kjenne igjen aktive og rolige perioder på omtrent samme tidspunkt fra dag til dag.

[Sakset fra Babyverden]