Jeg har, i løpet av mitt liv, oppdaget at det er en del ting jeg har feiloppfattet fullstendig. Tidligere trodde jeg nemlig at de mest åpenbare og selvsagte ting var like åpenbare og selvsagte hos alle andre. Og jeg har fortsatt et stykke igjen, kjenner jeg, før jeg kan si at jeg forstår verden. Jeg er ikke engang sikker på at det i seg selv bør være et mål.

For det første trodde jeg lenge at de fleste foreldre ville det beste for barna sine og var i stand til å avgjøre hva «det beste» egentlig er. Men nei. Feil. I en debatt jeg nettopp var inne på på et diskusjonsforum viser det seg nemlig at det foreldrene faktisk er mest interesserte i, er å forsvare sine egne behov. Diskusjonen gikk på dette med barn og stress, om hvordan vi kanskje forventer at livet skal være like hektisk som før selv med små barn inne i bildet – i mine øyne en svært, svært viktig debatt. Men den kokte altså vekk i at unge mødre ble sittende og fortelle seg selv og hverandre hvor greit det er å gå på fylla annenhver helg, og gå fullstendig i fistel dersom noen forsøkte å ymte innpå at det kanskje var barna denne diskusjonen i utgangspunktet handlet om og ikke dem.

For det andre trodde jeg virkelig vi var kommet langt forbi heksebrenning i våre dager. Feil igjen. Jeg orker ikke begynne på en utredning om dette engang, jeg sier bare «Märtha Louise» og overlater til den oppegående garde av leserne å koble selv. For den som likevel ikke klarer det, anbefales Sissels post om emnet. Hun sier det så godt som det kan sies.

For det tredje har jeg dog gang på gang gått i den fella og tro at mennesker besitter både hjerne og evne til å bruke den. Det viser seg igjen og igjen at dette er en sannhet med modifikasjoner. Jeg tror ikke engang man har kommet så langt at man forstår begrepet «konsekvenser». Hvis jeg bruker penger på tull og lar regningene ligge ubetalt, så kommer noen og skal ha penger for dem likevel. Det er dumt å klage på vekta når jeg sitter der med en saftig hamburger og halvannen liter cola foran meg. Dette er helt åpenbare ting – trodde jeg. Frem til det gikk opp for meg hvor mange feite og fattige folk som tusler rundt her og der og jamrer over livet sitt. Og da snakker jeg ikke engang om dem som har helsemessige problemer annet enn ren overvekt.

Naturen. Miljøet. Planeten. Dyrelivet. Trenger jeg si så veldig mye mer enn AAAARGH!? Newsflash for sauebønder: Serverer du lammesteik til et vilt dyr, blir det ville dyret snart mett. Det funker omtrent på samme måte som hvis du tråkker med begge beina ut i en bekk. Du blir våt på beina. Skjønner?

Kyoto-avtalen. Nå skal jeg betale ca 2800 kroner mer i året for å bruke strøm, fordi utslippene skal reduseres. Det ingen ser ut til å ha tenkt på, er at vår strøm er basert på uforurensende vannkraft og at det nå blir betraktelig billigere i forhold å fyre med ved vinteren gjennom. Vedfyring, i motsetning til vannkraft, er en forurensningskilde.

Jeg trodde også, helt ærlig, at det var en selvfølge at man ikke hadde noen rettigheter dersom man ikke var medlem av sånn eller slik. Jeg kan rett og slett ikke storme inn på UiO og forlange å få være med på forelesninger, og jeg kan heller ikke kreve medlemsrabatt i bokklubber jeg ikke er medlem av. Men at mennesker uten norsk statsborgerskap skal nyte godt av norske goder, det er liksom en selvfølge i alle andres hoder. Selv om det betyr at disse godene blir fratatt de som faktisk HAR statsborgerskap fordi «de andre» misbruker ordningen. Ja, jeg snakker om kontantstøtten. Og nei – det er ikke mitt barns problem at pappaen til lille Muhammed i Oslo ikke begriper at det kan være en god idé å lære sin sønn norsk, og jeg kan ikke forstå at det burde være det heller.

Videre forbauser det meg til stadighet at mennesker automatisk forventer at man skal være så forbannet sosial av seg – og at man har problemer dersom man ikke er det. Stakkars henne som sitter der alene med en bok, hun må ha det fryktelig. Ja, hun har kanskje det. Men det er fordi hun blir mast hull i hodet på av kunstig smilende mennesker som begår overgrep mot hennes naturlige væremåte ved å tvinge henne inn i en form hun ikke selv har valgt.

Bah. Verden.

I dag kan du få den gratis av meg.