26+0

Det er helt absurd.

I dag er det altså 100 dager igjen til termin, og jeg har gått gravid i hele 180 allerede. Jeg visste riktignok ikke om det de første fire ukene, og det vil være en direkte løgn å si at de neste tre månedene gikk fort – men etter at kvalmen ga seg har dagene rast av sted, godt hjulpet av en altfor kort sommerferie. Snart er det høsten. Snart er hun her.

De siste dagene har jeg brukt på å skaffe meg en oversikt over alt jeg trenger å gjøre før termin. Lista er lang som et vondt år, men jeg har i alle fall begynt. I skrivende stund går tørketrommelen de siste minuttene før min aller, aller første babyklesvask er fullbrakt. Jeg gleder meg til å brette sammen de små, små klærne og legge dem klare i stellekommoden vi kjøpte her om dagen.

Det er så rart å tenke på. Sist jeg satt i v-stilling på gulvet og la sammen babyklær, var jeg 12 år og lekte med babydukken min for aller siste gang. Nå har jeg en liten, sprell levende baby i magen min. Som snart kommer ut. Som skal bades og kles på og mates og koses med etter alle kunstens regler.

Og så har jeg bestilt et elastisk bæresjal. Jeg tror nemlig på å gi barn, spesielt nyfødte, så mye kroppskontakt som mulig, og bæresjal er en fin måte å gjøre dette på. Da kan hun nemlig ligge tett inntil meg og kose seg, mens jeg samtidig har begge hender fri. Jeg hører også rykter om at dette er betraktelig mer stimulerende for en liten hjerne enn hvis hun skulle ligge der alene og glo i taket, og at bærebarn gråter mindre enn andre. Det er uansett verdt et forsøk, og jeg regner med å ha det her i løpet av få dager. God tid til å tørrtrene, med andre ord. Det kan godt være det trengs.

Ellers har magen min antatt nye dimensjoner de siste par ukene, og jeg kan for mitt bare liv ikke begripe hvordan det skal bli plass til 2-3 kg baby til der inne. Og det er nå hun skal vokse..! Hvis dette skal gå like fort de neste 14 ukene, er jeg for alvor redd jeg kommer til å sprekke lenge før termin. Følg med på Magegalleriet!

Uke 26

Vekt: 900 g
CRL: 22,5 cm
Full lengde: 31 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 24 uker gammelt. Hjernebølger begynner å aktivisere hørsels- og synssystemer, og både munn og lepper viser større sensitivitet. Hjernevindingene utvikles gradvis fra nå av. Fosteret begynner nå å reagere på både lys og lyder som kommer utenfra livmoren. Neseborene som til nå har vært lukket, åpnes.

Lungene begynner å bli bedre forberedt på et liv utenfor livmoren hvis barnet skulle bli født for tidlig. Ryggraden vokser for å støtte opp om fosterets vekt. Ryggraden består nå av 33 ringer, 150 ledd og 1000 sener.

Den neste måneden vil være en svært aktiv periode for fosteret, og det vil vokse mye og legge godt på seg.

[Sakset fra Babyverden]