24+4

Denne uka var en bitch, intet mindre.

Så sliten.

Så trøtt.

Så lei.

Og med en liten sadist som dessverre for meg hadde bestemt seg for å «ligge lavt», så ble det jo ikke stort bedre. Ingenting er som en knyttneve i urinblæra når ting røyner på!

En av dagene tuslet jeg rundt med et bekken som åpenbart hadde fått nok juling, og med medfølgende smerter i ryggen og nedover beina. Så jeg tømte i et badekar så det kunne stå klart til meg i det øyeblikket jeg hadde fått i meg litt av den middagen jeg egentlig ikke orka tanken på. Det var da min kjære kom inn i rommet. Ett eneste blikk på meg var alt som skulle til, før han utbrøt:

Hehe… Du ser ut som en hobbit som skal levere en ring, men som ikke vet helt hvor!

Overlat det til min mann å finne komplimenter når de trengs som mest.

Men, men. Man overlever vel.

Knappe 4 måneder igjen, mens det blir verre og verre.
Før det avsluttes med et smerteskrik.

Yay.

Uke 24

Vekt: 650 g
CRL: 21 cm
Full lengde: 29 cm

 

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 22 uker gammelt. Det begynner å fylle plassen i livmoren, og du kjenner bevegelsene stadig mer tydelig. Balanseorganet sitter i øret, og nå fortsetter ørets strukturer å hardne og modnes slik at fosteret kan høre bedre og holde balansen bedre enn tidligere. I motsetning til hva mange tror, er det ikke stille i livmoren. Fosteret kan høre lyden av mors pust, lyden fra mors hovedpulsåre som ligger like bak livmoren, stemmen hennes og fordøyelsen.

Respirasjonssystemene utvikles for å kunne håndtere pusting av luft, men lungene overfører ikke oksygen til blodet eller tar imot karbondioksid ennå. Dette skjer gjennom morkaken.

[Sakset fra Babyverden]