Det er lenge, lenge, lenge siden jeg har oppdatert noe angående skole nå, rett og slett fordi jeg har hatt litt problemer med å holde meg oppdatert selv mellom prøverørsforberedelser, hormonnedregulering, spying, energitomhet, babytåke og andre graviditetsrelaterte ting. En stund der var jeg alvorlig redd for at det kom til å gå skikkelig til helvete, siden det slett ikke alltid lot seg gjøre å kjøre over heia så tidlig om morgenen (og tro meg, den heia er ikke veldig svangerskapskvalmevennlig!) og siden mine skoleprestasjoner har måttet nedprioriteres et par hakk på grunn av kroppens merkelige krumspring. Jeg har knapt nok vært på skolen siden rett før påske en gang, og jeg har såvidt orket å lese en eneste bokstav hjemme.

Likevel har jeg nå klart meg helskinnet gjennom tre eksamener. Jeg kan ikke begripe hvordan.

Først til pers var eksamen i British Literature and Soceity, med et pensum av en annen verden. Jeg var sikker på at jeg kom til å måtte skrive navnet mitt og levere blankt (eventuelt håpe at «42» ville være et fullgodt svar på en sådan oppgave), men krysset fingrene til punktet for truende koldbrann for at vi skulle få et spørsmål om Jane Eyre siden dette er en bok som har fulgt meg siden barndommen og derfor ville gi meg i det minste noe å skrive om. De som har fulgt meg gjennom flere skoleår, er kanskje litt mindre overrasket enn hva jeg var når det faktisk viste seg at et av spørsmålsalternativene var om nettopp Jane Eyre. Ren, skjær flaks (nok en gang) kombinert med en tidlig interesse for litteratur sørget, mirakuløst nok, for å gi meg en B. Dermed dro jeg opp C’n fra midterm, og ender opp med en B i dette faget.

Deretter kom Sounds and Structures of the English Language. Det var bare det at min kjære ikke helt hadde tenkt på at jeg hadde eksamen dagen etter da han takket ja til en invitasjon på grillmiddag på campingen hos svigers, så jeg regnet helt ærlig med at dette ble et konteprosjekt. Det finnes nemlig ingen mulighet i helvetet for å ro seg i land på en fonetikk/grammatikk-oppgave, siden svaret enten er korrekt eller galt. Kvelden før gjorde jeg likevel et halvhjerta forsøk og håpet at jeg i det minste kunne flyte litt på innsatsen som ble lagt i introduksjonsfaget før jul, men dagen etter kjørte jeg over heia med et tungt hjerte mens jeg fortvilet klamret meg fast til tanken på at den B’n jeg fikk til midterm ville forhindre den fullkomne samlede katastrofe. Tror dere ikke flaksen slo til igjen? Mye av oppgaven var faktisk basert på det jeg pugga som en gal før jul, og jeg endte opp med en samlet B i dette faget også.

Til sist, og da var jeg så sliten at det nesten rablet for meg, kom Introduction to American Studies. Nok et fag med masse, masse pensum i skjønnlitterær form, og kvelden før kunne jeg fortvilet konstatere at jeg ikke engang hadde fått lest gjennom alle novellene. Dette kan man trygt kalle selektiv eksamenslesing! A Rose for Emily ble lest gjennom for første gang dagen før dagen, men jeg takker min gode skaper for at jeg faktisk var tilstede på denne forelesningen. Og på den forelesningen vi gikk gjennom The Minister’s Black Veil (som jo faktisk var før jeg ble gravid, slik at jeg hadde lest den skikkelig den gangen). For da eksamensdagen opprant, var en av oppgavene å «compare and contrast» disse to novellene, med spesiell tanke på temaet «isolasjon». Dette temaet ligger jo mitt asosiale hjerte ganske så nært, så jeg skrev så blekket sprutet. I går fikk jeg vite resultatet. Det ble en A. Samlet.

På en eller annen merkelig måte har jeg, tross alle fysiske, mentale og hormonelle utfordring i dette semesteret, klart å klore meg til to B’er og en A. Jeg skjønner som sagt ikke hvordan det har gått til, men jeg er veldig, veldig glad for at det gikk så bra som det gjorde. Det var slett ingen selvfølge denne gangen.

Så da er årsstudium engelsk «a wrap». Fra forrige semester har jeg to A’er og en B, og pluss de karakterene jeg nå fikk så har jeg tre A’er og tre B’er i fag med like mange vekttall. Jeg er veldig spent på hvordan dette blir når karakterene slås sammen på vitnemålet. For dersom skolen regner utifra de reglene som visstnok er vanlige, så vil de avrunde oppover når endelig karakter settes.

Antagelig er det for mye å håpe på. Men i så fall…

I så fall ender jeg kanskje opp med en A på papiret.

Men det ville vel antagelig være litt for mye flaks, selv til meg å være?