I Violent Dream’s serie om NAV og alle deres påfunn, har vi nå kommet til den episoden hvor de lager seg et helt annet tellesystem enn hva resten av verden opererer med. De er kreative, det skal de ha.

I dag tidlig logget jeg meg nemlig inn på min side på NAV, bare for å dobbeltsjekke at alt hadde gått riktig for seg og at penger var på vei inn på kontoen min. Det kunne jeg raskt konstatere at de IKKE var. Eller, det vil si, 870 kroner av dem kommer riktignok i morra. Resten av dem er borte vekk.

Så jeg sender en mail til brukerstøtte, hvor jeg ber dem om å rette opp i denne åpenbare feilen så snart som mulig. Kort tid senere (og det er jo bra) får jeg svar (som ikke var like bra):

Hei!

Utbetalingen er redusert 10 dager pga for sen melding. Du sendte forrige meldekort for sent og ble derfor trukket for for sen melding på neste kort.

Nok en gang kjente jeg adrenalinet boble i mine allerede overopphetede blodårer. Jeg har sendt inn for seint før, uten noen problemer, og jeg har heller aldri fått beskjed noe slikt. Ikke ligger denne informasjonen på spørsmål og svar om meldekort heller, så hvordan skal man kunne forholde seg til noe man ikke har hørt en lyd om? Bare sånn helt plutselig?

Og nok en gang begynte jeg å lete litt rundt på Det Store Intet (les: NAVs sider på internet). Alt jeg fant om dette, var følgende:

Følgende frister gjelder for innsending av meldekort:
– Tidligste innsendingsdag er første mandag etter perioden kortet gjelder for.
– Siste frist for å sende meldekortet er mandag kl. 23.00 en uke etter tidligste innsendingsdag.

Så langt, så greit. Den er jeg helt med på. Dette betyr at den tidligste innsendingsdag for mitt forrige meldekort var 28. mai, og at siste frist var 4. juni. I følge NAV selv er meldekortet mottatt 7. juni. Jeg leverte dermed meldekortet tre dager etter siste frist. Det innrømmer jeg. Det er min skyld, og ingen annens.

Men jeg straffes altså for å ha levert meldekortet, ikke tre, men ti dager for sent, siden NAV åpenbart begynte å regne overtid fra første mulige innsendingsdag fremfor å regne fra siste frist som det øvrige samfunnet gjør.

Forstå det den som kan.

Ny mail er sendt brukerstøtte, og jeg venter på svar. I følge mine beregninger skal jeg jo ha for 7 dager mer enn jeg har fått, men jeg regner i grunnen med at jeg ikke kommer så lang vei med dette heller. Noe annet ville overraske meg stort.

*synge på Knowing me, knowing you*

Jeg er bare så forbanna glad for at NAV ikke skal ha noe som helst med fødselspermisjonen min å gjøre, og at en alltid like trofast og stabil Lånekasse skal ha æren av å sørge for en trygg økonomi i den tiden jeg trenger det mest.