16+0

Kjære tid, så fort tida flyr. I dag har vi nådd 16 fullgåtte uker allerede! Snart er vi halvveis, tenk på det?

Jeg gleder meg noe så inni alle vegger for tida. Ligger på sofaen og kjenner den mest vidunderlige skatten i hele verden snur på seg og spreller inni der, og vet at om et halvt års tid så skal jeg få se og holde min perfekte baby for aller første gang. Jeg hadde begynt å gi opp håpet om å komme så langt som dette. Og nå er det her. Det er helt utrolig, og følelsen er vanskelig å beskrive. Det nærmeste jeg kommer, er dette:

Du har akkurat møtt det du bare vet er mannen i ditt liv, og i kveld skal dere på deres aller første date. Og du sitter og venter. Magen kiler, og du er litt engstelig – men samtidig kjenner du deg så trygg, så sikker, så lykkelig…. og du vet at livet ditt begynner i kveld Livet deres sammen. Du lukker øynene, og du føler nøyaktig hvordan det vil være når han legger armene rundt deg for aller første gang – selv om du ikke har noen forutsetning for å vite det, vet du det likevel.

Det er omtrent sånn jeg har det nå.

Denne vordende mor begynner dog å bli hønemor i tillegg. Jeg hadde jo tenkt at jeg ikke skulle bekymre meg for noe, egentlig, men så er det bare det at det noen gang slår meg hvilket mirakel som bor i magen min og hvilket ansvar jeg egentlig har. Og det er det materialet som sinnsykdom er lagd av – man blir rett og slett gal av å tenke på det. Men det er vel som min kjære sier: «Hvor mange ting har du bekymra deg for siden du traff meg, og hvor mange ganger var det noen vits i? Det ordner seg alltid!»

Formen tenker jeg ikke så mye på lenger. Jeg har bare avfunnet meg med at det vil være gode dager, og det vil være dårlige. Sånn er det bare, så får man gjøre det beste ut av det. Hver dag jeg ikke spyr, er en dag jeg er usigelig takknemlig for. Jeg har også gjenoppdaget FlyLady igjen, og spesielt hennes side om hvordan få gjort husarbeid når man er gravid. Den kom som sendt fra himmelen denne uka, og nå ser det ut som det bor reinslige folk her igjen. Det er helt utrolig hva man får gjort i løpet av en dag hvis man bare rydder i 7/15 minutters intervaller med litt husarbeid og dobbelt så mye sofatid før man igjen tar en bitteliten husarbeidsøkt – vi har laken på senga igjen, nå..! Jeg skal bare få overstått vårens siste eksamen til torsdagen, så skal jeg vie meg fullt og helt til hus, heim og familie og være husmor og blivende mamma på heltid.

Og ja, jeg har såvidt begynt å shoppe bittelitt til babyen også. Fikk med meg to langarma bodyer og en liten bamse hjem fra butikken her om dagen, og når feriepengene kommer blir det vel en aldri så liten Sverigetur på oss for å kjøpe de dyre tinga. Pappaen har fått utløp for både det ene og det andre der han har demontert hele kontoret mitt i andre etasje og revet ned lister og skap for å gjøre alt klart til det skal gjenoppstå som babyrom når han tar ferie i august.

16 uker

CRL: 11.5 cm
Full lengde: 16 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 14 uker gammelt. Den loddrette furen over overleppen kommer på plass denne uken. Beina tar igjen armene i utvikling, og vil fra nå av være lengre. De livlige bevegelsene blir stadig bedre koordinert.

Fosteret svelger fostervann og tisser et ut igjen i fostervannet. Noen av avfallsstoffene begynner å samles i tarmen.

Er det ikke utrolig at fosteret allerede kan suge, svelge, tisse, gjøre pusteøvelser og bevege seg bevisst?

[Sakset fra Babyverden]