13+5 (altså et 5 dager forsinka innlegg)

Vel. Kvalmen er borte. Den er dog erstattet av et nesten enda mer plagsomt fenomen jeg her velger å kalle dynamittmage.

Altså.

Rist en varm colaboks og åpne den etterpå, så skjønner dere hva jeg mener. Det har vært klin umulig å holde noe nede i perioder, som sagt ikke fordi jeg er kvalm, men fordi det bare… eksploderer ut igjen. Slitsomt. Men i det minste rekker man en rask spurt til badet. Om man der rekker å rive opp toalettsetet, er en helt annen sak. For ut skal det.

Og jeg merker at jeg sikkert er like lei av å skrive om mageinnholdet mitt som dere er av å lese om det. Dere får ta det til skrekk og advarsel – det er mange ferdiglagde barn som trenger et hjem der ute.

Uke 13

CRL: 7 cm
Full lengde: 8.5 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 11 uker gammelt. Hjernen vokser videre, og spesielt forhjernen vokser seg større for å dekke over de andre hjernestrukturene. Inndelingen forblir den samme. Fosterets beinmarg, lever og milt produserer blodceller.

Fosteret har begynt på sin store vokseperiode og spreller rundt i livmoren. Selv om du ikke kjenner det sparke ennå, vil fosteret kunne kjenne deg. Om du dytter forsiktig mot livmoren, vil fosteret bevege seg.