Det er med ikke så rent lite skadefryd jeg leser Dagbladet akkurat nå, og da spesielt denne artikkelen. Dette er nemlig det beste jeg har hørt siden jeg satt beina mine innenfor Aetat, NAV, Djevelens Verk eller hva du nå måtte velge å kalle det, en gang for en liten evighet siden.

– NAV-reformen er så langt en fiasko, sier Jon Oftedal Roli, tillitsvalgt ved NAV Gamle Oslo.

Man trengte vel neppe noen doktorgrad for å se den komme? Jeg mener… En drøss med negativt utgjør da ikke en stor positiv i det det samles under ett tak, gjør det vel?

Det er forsåvidt ikke en så veldig stor hemmelighet hva undertegnede mener om denne institusjonen som jo så fint sies å være der for å hjelpe folk. Nye lesere bes ta seg en tur innom tidligere innlegg som Om Trygdekontor og Aetat, Fem saksbehandlere og en lege – og meg, Kunsten avspeiler livet – eller var det omvendt? eller Falne etater og maktskifte for oppdatering, eller rett og slett lese gjennom hele avhandlingen i kategorien Karriere og utdanning. Etter dette er jeg så langt i fra overbevist om at de som jobber der har så mye som et snev av peiling på hva Det Virkelige Arbeidsliv egentlig handler om og innebærer for Ola og Kari Nordmann.

Og jeg gnir meg altså godt i hendene nå. Både fordi jeg faktisk fikk rett da jeg spådde at NAV-reformen kom til å gå lukt åt helvete da den først ble iverksatt, men også fordi diverse saksbehandlere nå endelig skal få føle Arbeidslivet Slik Det Virkelig Er på sin egen, utslitte kropp.

Velkommen etter. Kos dere med sykemeldinger, konflikter og stress.

Det er dere vel unt.