Jeg har blitt tagget av Lin. Så her er min versjon av meme’n om bøker!

1) Hvor mange bøker eier du?

Jeg har virkelig, absolutt ingen idé.

2) Hvilken bok var den siste du kjøpte

Den siste boken jeg kjøpte, er Spirit Babies av Walter Makichen – men jeg venter fortsatt på at den skal lande i postkassa mi, så jeg har ikke så veldig mye å si om den enda.

3) Hvilken bok var den siste du leste?

Den siste boka jeg leste, var The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald – rett og slett fordi den står på pensumlista i amerikansk litteratur og fordi jeg derfor ikke hadde det helt store valget. Og den kan være en klassiker så mye den vil for meg, jeg syns nemlig den var forferdelig kjedelig frem til de siste tre kapitlene. Etter min mening burde de stått først.

4) Nevn fem bøker som har betydd mye for deg, og som du har lest mer enn tre ganger.

1. Samtlige bøker i Sagaen om Isfolket av Margit Sandemo – min barndoms aller beste venner. I påvente av ny bok i bokhandelen, så begynte jeg nemlig på nytt igjen på de jeg (eller rettere sagt mamma) allerede hadde. De første har dermed blitt lest nesten ihjel.

2. Jane Eyre av Charlotte Brontë – som jeg også oppdaga da jeg var ganske lita, mener å huske jeg var omtrent på samme alder som hovedpersonen er når historien begynner. Altså rundt 10-12 år gammel. Ikke vet jeg hvor mye jeg forstod av den da jeg var så ung, men den har allikevel hengt seg fast og fulgt med opp gjennom resten av livet.

3. Jemima J av Jane Green – en bok man enten elsker eller hater. Jeg elsker den, rett og slett fordi den gir meg så mye inspirasjon til å gjøre noe kjipe ting isteden for å grave meg ned i selvmedlidenhet. Ble oppdaget under en av mine mer klagbare perioder i livet.

4. Den uendelige historie av Michael Ende – også en av min barndoms store, store favoritter. Jeg antar jeg ble introdusert for den via Lørdagsbarnetimen, for jeg kan ikke huske å ha sett filmen før etter at boka var lest. Dette programmet har ellers inspirert til mang en god lesestund…

5. …som for eksempel med SVK av Roald Dahl. For ikke så lenge siden leste jeg den igjen, og den er om mulig enda morsommere nå enn da jeg leste den første gang.

5) Oppfordre andre til fylle ut dette i sin blogg

Ok…. Da oppfordrer jeg… Rarelillemeg til å videreføre oppgaven.