Her om dagen satt jeg og så på Oprah. Det var den episoden hvor hun ga hvert eneste menneske i salen 1000 dollar, og en utfordring på å gjøre noe godt for noen med disse pengene. Resultatet var intet mindre enn fantastisk. Noen hadde fått tusenlappen sin til å vokse til 100 000, mens andre hadde klart å forandre livet til hele familier bare ved å være der og stille opp. En alenemor fikk en ny bil, så hun slapp å bruke 2 timer på bussen hver dag. En barneskolelærer lærte en pensjonist å lese. Han gråt, og sa hun hadde besvart hans mors bønner. En familie hvis far var syk av hjernesvulst fikk sykehusgjelda sletta, og sponset utdanning for hans barn. Det var nesten ikke grenser for hvordan denne lille summen med penger vokste og fikk med seg fler.

Så mye makt vi faktisk har, så mye fantastisk vi kan utrette her i verden hvis vi bare velger å fokusere på det positive istedenfor å klage på det negative! Det finnes ingen grenser for hvor mye godt mennesker kan gjøre – hvis vi tror det nytter. Hvis vi vil. Vi er riktignok den mest destruktive arten som noengang har satt våre bein på planeten Jorda, men for et potensiale vi alle har! Jeg kjenner at denne Oprah-episoden endret en liten bit av min holdning til menneskeheten som sådan. Jeg kjenner at jeg er litt mer optimistisk på menneskehetens vegne nå enn jeg var før jeg så dette.

Jeg har derfor en utfordring til alle bloggere der ute. Gjør minst en god gjerning – og blogg om det etterpå. Send en solid dose positiv energi ut i en verden som virkelig trenger det, og send utfordringen videre til tre bloggere du kjenner.

Du kan for eksempel:

  • gi noen en blomsterbukett – bare fordi!
  • fjernadoptere et barn
  • legge igjen en inspirerende bok på bussen, med et lite, oppmuntrende kort til den som tilfeldigvis finner den
  • skriv et brev til noen du vet vil sette pris på det
  • tilby deg å sitte barnevakt for noen som kan trenge en frikveld for seg selv

Det er bare en eventuell mangel på kreativitet som setter grensene. Og hvis du trenger flere tips til hvilke gode gjerninger du kan utføre, så kan du jo se her?

For min del skal jeg endelig skrive et brev til mitt fjernadopterte barn i Colombia i dag. Hun har nemlig skrevet til oss to ganger nå og blant annet bedt om bilder, men jeg har bare aldri hatt tid eller ork, eller så har jeg glemt det helt bort. Men i dag skal hun få et langt brev med bilder og det hele, og jeg sender med en liten gave til henne også. Det vet jeg hun vil bli veldig glad for.

Cathrine, Lin og Shamini kan herved anse seg selv som tagget, og utfordringen sendes med dette videre til dem!