Et lite hjertesukk fra BygdeMolboNoreg på morgenkvisten.

For et par uker siden maila jeg Gilde for å finne ut hvor nærmeste butikk som førte Gilde Økologisk var hen i verden. Fire dager senere fikk jeg svar, og gleden var stor. De skrev nemlig at takket være blant annet min mail, ville de gjøre nok et forsøk i en butikk som ligger 10 minutter herfra. De fortalte meg at om få dager ville jeg derfor kunne kjøpe både økologisk kjøttdeig og et utvalg biffer i denne butikken.

Så jeg tar meg en tur noen dager senere for å se om noe hadde skjedd.

I hele denne store butikken (som også inkluderer en kjøtt- og fiskedisk), fantes det hele 5 pakker økologisk kjøttdeig – og et par pakker med ferdiglagede kjøttkaker. Og dett var dett. Hun jeg spurte om dette ante knapt hva jeg snakket om, så hun måtte spørre en annen. Han sa bare at «det er ikke etterspørsel etter slikt». Jeg tok med meg to pakker kjøttdeig, og vandret videre på min ferd.

På veien hjem stoppet jeg innom Coop Prix, som ellers begynner å få et anseelig utvalg økologiske produkter i sitt sortiment. Jeg spurte også dem om de hadde, eventuelt var villige til å ta inn, økologisk kjøtt. Hun jeg spurte ante heller ikke her hva jeg snakket om, så hun måtte spørre en annen. Den damen stod faktisk med papirene fra Gilde i hånda, men kunne bare beklage. De hadde ikke anledning til å ta inn produkter som ikke lå i deres sortiment, og forsvarte seg med at «Det er Gilde som er vanskelige, ikke oss».

Nok en mail sendes Gilde. Damen jeg tidligere hadde snakket med, var åpenbart ikke i stand til å svare meg, så hun videresendte mailen til en annen. Han svarte at det var ledelsen i Coop Prix som avgjorde sortimentet, og ikke dem. Han rådet meg videre til å fortsette å spørre etter økologisk kjøtt, slik at etterspørselen går opp. Jeg spurte ham så om han kunne peke ut retningen til nærmeste butikk med et visst utvalg. Men det ville han ikke.

Jeg svarte ham bare at det er større sjanse for at jeg vil trives som vegetarianer enn at etterspørselen skal vokse helt av seg selv i denne kroken av verden. Det har han fortsatt ikke svart på. Jeg har også sendt tips/ønske til lokalavisa om at de gjerne må skrive om økologisk mat i den, og på den måten bedrive litt folkeopplysning som igjen kanskje vil føre til økt etterspørsel – som igjen kanskje vil føre til at man ikke behøver å ta med seg kapitalen sin til andre byer. Men jeg har ikke fått noe svar av dem heller.

Hvorfor skal det være så forbanna vanskelig?

De av dere som gjerne vil ha mer informasjon om hva økologisk mat er, sendes herved inn til Undre. Hun har nemlig laget en fin oversikt, og har også lovet å teste ut de forskjellige produktene etterhvert.

De av dere som allerede er informerte og bevisste, bes om å melde fra til meg hvor i all verden dere kjøper økologisk kjøtt hen. Det hadde nemlig vært godt med litt MAT.

Bill.mrk: Sulten østlending