1. IVF
Pp21
CD20
Antall nesespraydoser satt: 2

Antall dager til sprøytestart: 16

Det er med noe blandede følelser jeg kan annonsere at første prøverørforsøk herved er i gang. I dag tidlig spruta jeg nemlig nesa mi full av Synarela, et middel som skal regulere ned kjønnshormonene mine til et minimum. Dette skal jeg fortsette med morgen og kveld frem til eggene mine er innhøstet om en måneds tid (dosen skal riktignok halveres når jeg begynner på sprøyter i tillegg).

Felleskatalogen har følgende å melde om mulige bivirkninger:

Bivirkninger: De fleste bivirkninger skyldes nedsatt østrogenproduksjon. Bivirkninger forekommer hos ca. 70-80% av pasientene, og vanligst er hetetokter som forekommer hos ca. 90% av disse pasientene. En annen følge av den nedsatte østrogenproduksjonen er en reversibel reduksjon av bentettheten. Hyppige (>1/100): Hodepine. Endokrine: Reduksjon av mineralinnholdet i ben (trabekulært ben i lumbal kota), hetetokter, endret libido, reduksjon av brystkjertlenes størrelse. Hud: Akne. Luftveier: Irritasjon av neseslimhinnen. Muskel-skjelettsystemet: Myalgi. Psykiske: Emosjonell instabilitet. Urogenitale: Vaginal tørrhet. Mindre hyppige: Umiddelbar overfølsomhetsreaksjon med symptom som åndenød, brystsmerter, urticaria, hudutslett og kløe, parestesi. Endokrine: Ovarialcyster. Kan forekomme spesielt hos pasienter med polycystisk ovariesyndrom (PCO). Cystene forsvinner vanligvis etter 4-6 ukers terapi. I enkelte tilfeller må behandlingen avbrytes og/eller kirurgisk inngrep må utføres. Sjeldne (<1/1000): Alopeci.

Hurra. Jeg kan formelig høre bena knekke under meg mens psyken revner som et morkent håndkle og jeg svetter bort i hetetokter samtidig som elveblesten siger sakte inn over mitt stakkars legeme.

Om det kjennes godt å endelig være i gang? Absolutt. Kanskje dette fører til verdens vakreste julegave.

Om det kjennes like godt å skulle føre i meg en hel rekke kjemiske stoffer jeg ikke har noen forutsetning til å forstå hva er, over en såpass lang periode? La meg brøle et rungende «NEI!». Det gjør ikke det. Ikke i det hele tatt. Helst skulle jeg ha ordnet dette selv, ved hjelp av naturlige midler og ernæring. Jeg sitter her bokstavelig talt med en vond smak i munnen (denne sprayen gir nemlig uttrykket «en bitter pille å svelge» en helt ny dimensjon).

Men hva gjør man ikke?

Jeg bare håper kroppen min kommer til å tilgi meg dette når det er over.

Synarela skal visstnok regulere ned mine egne hormoner. En annen ting den etter sigende skal gjøre, er å forhindre eggløsningen. Min kropp begynte å eggløse i går kveld, og det kjennes heller ikke bra å skulle tilføre den stoffer som hindrer den naturlige (og etterlengtede) prosessen. For ikke å snakke om de eventuelle konsekvensene..!

I går kveld hadde jeg nemlig det beste eggløsningsslimet jeg har hatt på mange, mange måneder. Det var helt klart og lot seg strekke i flere cm. Og vi fikk satt inn en bataljon med soldater. For hvem vet? Det har nemlig skjedd at kvinner har blitt gravide under nedregulering til prøverørforsøk, og jeg nekter å gi opp håpet når ting kjennes så riktig ut som det gjorde i går.

Men uansett.

Neste merkedato i dette sirkuset er 28. februar. Da blir magen min nålepute, og eggene skal lokkes og lures frem med nok et preparat.