En prøver vet godt at oksygentilførsel til livmor er alfa og omega når egget skal bestemme seg for om det skal flytte inn der for 9 måneder eller ei. Hun er også smertefullt klar over at det ikke alltid er like lett å få gode råd for akkurat hvordan denne oksygentilførselen liksom skal økes, bortsett fra å trene seg fordervet hver eneste kveld før man begraver den midtre delen av kroppen i mer eller mindre sjarmerende varmeflasker.

Jeg har også fundert en del på dette den siste tida, og i går fant jeg et aldri så lite clue på Natural Fertility Info. I dag har jeg googlet, søkt og lest, og jeg tror faktisk jeg har funnet svaret på oksygenproblemet i tillegg til en hel del andre ting jeg ikke visste fra før.

For å gjøre en lang historie kort:

På 80-tallet begynte naprapaten Rosita Arvigo sin læretid hos Don Elijio Panti, en av de siste overlevende maya-shamanene. Der lærte hun blant annet en massasjeteknikk som er spesielt designet for å stimulere kvinnens indre organer, nemlig den mayanske livmormassasjen. Arvigo ble så imponert over denne teknikken at hun tilbrakte de neste 10 årene med å undersøke hva, hvorfor og hvordan dette fungerer, og koblet så denne kunnskapen sammen med naprapati, anatomi, fysiologi og urtelære. I dag har hun utdannet en rekke amerikanske terapeuter og lært opp enda flere i å utføre livmormassasje på seg selv.

Den mayanske livmormassasjen løser etter sigende opp i dyptliggende muskelknuter i hele mageområdet og forebygger og retter opp i feilplassering av livmor, samtidig som den sørger for en fri flyt av blod, lymfe, nerver og chi gjennom hele kroppen. En feilplassert livmor kan nemlig bli liggende og presse på andre ting, og dermed skape en hel del ekstra trøbbel. I følge Arvigo vil en fremfallen livmor presse på toppen av blæra, en bakovervendt livmor vil presse på tarmen, mens en livmor som ligger litt for mye til en av sidene vil presse på lymfe og vener. Ingen av delene er spesielt heldige for kroppen som helhet, og Arvigo anslår at 30% av kvinnelig infertilitet skyldes nettopp en feilplassert livmor.

Symptomene på en feilplassert livmor er blant annet:

  • Smertefulle menstruasjoner
  • Sene, tidlige eller uregelmessige menstruasjoner
  • Mørkt, tykt blod i starten eller på slutten av menstruasjonen
  • Unormale blødninger fra livmor
  • Hodepine eller migrene i forbindelse med menstruasjon
  • Svimmelhet i forbindelse med menstruasjon
  • Sene eggløsninger eller ingen eggløsning i det hele tatt
  • PMS
  • Kroniske aborter
  • Infertilitet
  • For tidlige fødsler
  • Svake nyfødte barn
  • Vanskelig svangerskap eller nedkomst
  • Åreknuter på bena
  • Hemmoroider
  • Trøtte, svake ben
  • Prikking og nummenhet i ben og føtter
  • Smerte i nedre rygg
  • Ømme hæler når man går
  • Infeksjoner i livmor
  • Infeksjoner i vagina
  • Urinveisinfeksjoner eller blærekatarr
  • Vanskelig overgangsalder

Det kan være mange grunner til at livmor kommer ut av posisjon, og det er vanlig at det skjer fra tid til annen gjennom en kvinnes liv. Blant annet kan årsaken finnes i et fall i barndommen eller noe så enkelt som i en periode med løping på hardt underlag. Men ved å forsiktig massere livmor tilbake på plass, vil balansen gjenopprettes og kroppen vil begynne å fungere slik den skal igjen.

Slik utfører du en livmormassasje på deg selv:

  • Ha på deg løse, komfortable klær. Tøm blæra. Ligg på ryggen, med støtte under knærne.
  • Slapp av og pust dypt i et par minutter.
  • Før begge hender ned til skambeinet, legg den ene tommelen under den andre og legg de andre åtte fingrene tett sammen. Fingrene bør være litt bøyde og avslappede slik at hendene dine ligner en spade.
  • La hendene gli av skambenet opp mot hodet ditt, og la dem synke så dypt ned i det myke kjøttet som du er komfortabel med. Med en forsiktig bevegelse «graver» du dypt så her som du kan uten å føle ubehag, og med en lett, men fast massasje stryker du forsiktig i oppadgående bevegelse mot navlen. Gjenta denne bevegelsen fra skambenet til navlen i omtrent to minutter. Dersom du opplever smerte eller ubehag, slipper du opp presset, men fortsetter å massere oppover og så dypt du kan i din egen komfortsone. Husk å pust sakte og komfortabelt med hvert massasjestrøk.
  • Hvis du føler ubehag etter massasjen, har du massert for dypt. Gi deg selv et par dagers hvile før du gjenopptar massasjen igjen med en lettere hånd.
  • Det er best om massasjen utføres daglig i 30 dager, så to ganger i uken etter dette. Stopp fem dager før menstruasjonen. Hvis du er usikker på når neste syklus begynner, er det ok å massere frem til menstruasjonen starter.

OBS!
Ikke gjør dette dersom du har gjennomgått en mageoperasjon de siste 6 månedene, er under medisinsk behandling for kreft eller infeksjoner i underlivet, er gravid, bruker spiral, opplever smerte eller emosjonelt ubehag under behandlingen, tar smertestillende som kan maskere smerte under behandlingen, eller opplever smerte som krever undersøkelse av helsepersonell.