Man lærer så lenge man lever.

Da jeg var 20, ga jeg for det meste totalt blanke i hvordan jeg behandla kroppen min. Jeg spiste burgere hver dag, var avhengig av cola, røyka et sted mellom 10 og 20 sigaretter daglig, og trena kanskje en gang i halvåret.  Jeg sleit jo faktisk mest med å legge på meg og å holde vekta der oppe, så jeg trykte i meg alt hva hjertet (egentlig ikke) begjærte bare for å få litt mer fett på kroppen. Mitt yndlingsmåltid var potetgull. Senere ble det potetskruer med paprika. Så ble det bamser med paprikasmak. I sommer spiste jeg to poser om dagen mange ganger.

Jeg skulle vært lobotomert!

Sakte, men sikkert har jeg dog kuttet vane etter vane og lagt om til en ny og betraktelig sunnere livsstil. Jeg har trent i tre år, og blitt mye mer bevisst på hva jeg såkalt «unner meg» av junk. Roma ble ikke bygget på en dag, men nå tror jeg faktisk at jeg har kommet meg til et forholdsvis sunt nivå av hva jeg putter i meg. Håper jeg.

I dag kom jeg over enda en grunn til hvorfor dette er smart:

  • I perioder har jeg spist burgere og potetgull/-skruer/-bamser opptil flere ganger i uka siden jeg fikk min egen inntekt. I andre perioder har jeg rett og slett ikke hatt råd.
  • I perioder har jeg hatt uregelmessig eggløsning. I andre perioder har den vært like forutsigbar som ei klokke.
  • Tida eggløsningen har vært regelmessig korresponderer ganske nøyaktig med tida jeg ikke har hatt råd til junkfood.

Økonomien henger gjerne sammen med antall personer med inntekt i husstanden, og jeg har mang en gang forbannet meg over det faktum at  egget stikker av så fort jeg får meg kjæreste. Men nå begynner jeg å lure på om det ikke er kjæresten min egget gjemmer seg for i det hele tatt – kanskje det rett og slett junkfood som har skremt vannet av det.

Studier fra Harvard viser nemlig at transfett kan senke en kvinnes fertilitet med opptil 70 % ved å sette en stopper for eggløsningen hennes. 4 gram av faenskapen er visst nok til å lage trøbbel. Og transfett, det finnes i haugevis i potetgull og gatekjøkkenmat. Det finnes også i kjeks og kaker, hvor de har puttet i transfett for å gi varene et lengre hylleliv. Konservering igjen, altså. Jeg blir stadig mer forundret over at mennesket sies å være den mest intelligente skapning på jorda. Surely, that can’t be right.

Uansett.

Gjett tre ganger hvor det er mest transfett nå?

1) I kjøkkenskapet mitt
2) Et helt annet sted

Her blir det nemlig ikke mer junk før mitt barn er unnfanget, ferdigbakt, født og ammet opp.