Jeg veit du har hørt det før: det er ikke bra å røyke når du er gravid, og det er ikke spesielt smart å røyke mens du prøver å bli gravid heller siden det senker fruktbarheten din med opptil 40 % og siden babyen din helt sikkert fortjener en noenlunde rein hybel i de 9 månedene den skal bo der.

Jeg veit også at du omtrent nå tenker ett av tre:

  1. Dette har faen ikke du noe med!
  2. Jammen, jeg HADDE tenkt..!
  3. Ja, ha ha, akkurat som om jeg kommer til å klare å slutte på denne sida av årtusenskiftet?

Hører du til i den første gruppa, kan du bare bla deg videre til neste innlegg eller neste side eller hva som helst. Hvis du derimot hører til i en av de to siste, kan du sette deg godt til rette og lese resten. Her kommer jeg nå til å fortelle deg hvordan jeg endelig klarte å stumpe røyken, på kanskje det femte forsøket eller noe slikt. Dette funka for meg. Kanskje for deg også, hvem vet? Det er uansett verdt et forsøk.

Det første jeg vil du skal gjøre, er å løpe og kjøpe en kartong full av yndlingsrøyken din. Jepp, du leste riktig. I de neste par ukene skal du nemlig røyke alt hva du lyster, og enda litt. Røyk til du blir kvalm – så tar du en til. Poenget er at du nå skal bryte tankemønsteret ditt, og som en tidligere garva fan av Prince Mild så veit jeg at tankemønsteret ditt nå antagelig forteller deg at det skal bli noe helt forbanna godt med en røyk. Det skal det slutte med. Du vil nemlig føle på kroppen etter hvert at det tok feil. Røyk er aldeles ikke er noe å se frem til med glede. Ikke i det hele tatt.

I løpet av denne røykeoverdosetida, skal du også jobbe enda litt mer med tankemønstrene dine. Du skal rett og slett bytte ut bilder inni hodet ditt. Hvis du er slik jeg var, så ser du for eksempel for deg at nikotinen brer seg i kroppen din og gjør deg fullstendig avslappet og harmonisk og det ene med det andre når du tenker på en røyk. Hver eneste gang du ser for deg dette fra nå av, så bytter du det kort og greit og brutalt ut med synet og følelsen av et råtnende foster i livmora di. Groteskt? Ja. Effektivt? Veldig.

Et annet (og mye koseligere) bilde er at hver gang du røyker så skal du se på den hånda som holder røyken. Så lukker du øynene og ser for deg at røyken byttes ut med en liten, myk, varm og god babyhånd. Åpne øynene igjen og se godt på den brennende sigaretten. Fornøyd med byttehandelen?

Noen av oss er også slik innretta at vi forbinder forskjellige dufter med forskjellige ting. I alle fall er jeg sånn, og jeg husker jeg lengta etter røyklukta hvis jeg var sugen. Dersom du også er sånn, så kan du rett og slett bare bytte ut minnet om røyklukt med minnet om duften av en babynakke og fokusere på den isteden. Vi er alle forskjellige, og hvis du har andre forslag og ideer til hvilke bilder du kan bytte ut på hvilken måte, så gå for det!

Den siste pakka i kartongen er den siste pakka du tar før du slutter. Spar igjen tre sigaretter til slutt, og legg dem et lurt sted. Du har nemlig bare tatt deg en liten røykepause så lenge du har dem liggende, og dette er bufferene dine. Det er nemlig langt bedre at du tar deg tre trekk fra en av disse hvis alt klusser seg fullstendig til, enn at du skal kjøpe deg en helt ny pakke, og det er dessuten mye lettere å få psyken til å akseptere at du har tatt deg en pause fremfor å ha stumpet røyken for godt. Men sørg for at de varer riktig så lenge. På den måten rekker du å kvitte deg med de verste fysiske abstinensene før du tar fatt på de psykiske.

En annen ting du kan gjøre, er å bestemme deg for å legge unna alle de pengene du ellers ville brukt på røyk og spare til en helt spesiell ting til babyen din. Kanskje du til og med vil åpne en egen konto for akkurat dette, og sperre den for uttak frem til barnet ditt konfirmeres eller noe slikt? Her er mulighetene uendelige, og du velger selv hva som kjennes mest riktig for deg.

Denne metoden designa jeg og brukte på meg selv for et halvt år siden. Etter dette har jeg nok tatt meg en og annen sigarett fra tid til annen, men nå ville jeg ikke klart å begynne igjen hvis jeg hadde gått inn for det. Det smaker og lukter nemlig helt aldeles forjævlig, og jeg kunne etter hvert konstatere at jeg ble kvalm rimelig kjapt.

Røyk er nemlig forferdelig oppskrytte greier.