Dere trodde jeg hadde falt av den magre vogna igjen, dere?

Ha-haaa! Feil igjen! Jeg bare rett og slett bestemte meg for at det ikke var noen vits i å oppdatere hver eneste uke, så jeg oppdaterer ved hvert månedskifte isteden. Følger med i tiden og forventer effektivitet, vet dere.

Altså. Da jeg starta ut den første dagen i dette nye, vakre året, kunne en spydig og ikke så lite sadistisk baderomsvekt konstatere at jeg veide 74.9 kg. En kjapp utregning viste en BMI som hadde kryssa grensa fra normalvektig til overvektig. Dette kunne vi rett og slett ikke ha noe av, og vi investerte derfor i et tre måneders medlemskap på SomeBody.

Det har vært verdt pengene så langt.

Den første uka gikk jeg ned ikke mindre enn 2.1 kg. Dette var sikkert mye vann og så videre, men det var intet desto mindre en god start. Det gikk litt saktere de neste tre ukene, men nå på mandag viste vekten 71.9 kg. Jeg har altså gått ned 3 kg på 4 uker. Det har riktignok gått litt saktere enn jeg hadde håpet på etter knallstarten, men så er det også noe med det om at easy come, easy go – desto saktere man går ned, desto større er sjansen for at man blir der nede.

Dessuten foretok jeg en aldri så liten jukseveiing i går. Da stoppa vekta på 71.2 – og det samme gjorde den nå isted, etter at jeg både har spist flere ganger og drukket masse vann. En annen ting er at jeg i dag kunne se på en fettprosent, som for første gang siden jeg kjøpte vekta, stoppet på 20-tallet og ikke forsvant langt over 30. Jeg er definitivt på rett vei, og om man skal stole på BMIen så har jeg altså gått fra overvektig til normalvektig på denne tida – om enn bare såvidt.

Det rareste er at magen min krymper nedenfra og opp. Pølsa blir høyere, liksom. Underlige greier. Men like fullt veldig velkomne greier.

En flat mage betyr nemlig ikke bare at jeg ser og føler meg bedre, men det betyr også at egguthentingen blir mindre og mindre komplisert. Nåla skal nemlig opp gjennom skjeden og ut til eggstokkene – og desto mindre fett det er på den veien, desto fortere når den frem og desto mindre er sjansen for komplikasjoner.

Yes.

I dette tempoet vil jeg ha gått ned omtrent 10 kg alt i alt før eggene skal settes inn. Kanskje jeg klarer en flat mage akkurat i tide til at den skal vokse seg større enn noengang.