I går var homeopaten min en halvtime forsinka. Jeg hater det når det skjer, men det gjorde det. Så der satt jeg da, på venterommet, og glodde i veggen. Det er grenser for hvor inspirerende det er i lengda, så jeg plukket opp et blad. Det er jeg veldig glad for at jeg gjorde. Det bladet fikk meg nemlig til å tenke på ting som egentlig ikke hadde slått meg før.

For eksempel på mat fra mikrobølgeovnen.

Selvfølgelig har jeg hørt ymse påstander om at dette ikke er bra for oss fordi det er stråling involvert, og fordi det potensielt sett kan drepe næringa i maten, men jeg har alltid tenkt at det kan da umulig være så farlig. Men kanskje det er det allikevel?

Se bare på dette bildet:

38_planterny.jpg

Disse tre plantene har vissnok fått alle de samme forutsetningene – med unntak av én. Den til venstre har blitt vannet med nykokt vann rett fra mikrobølgeovnen. Den i midten har fått gammelt mikrovann. Den til høyre har blitt vannet med vann kokt på gamlemåten.

Dette er hva jeg kaller skremmende.

Hva er det egentlig som skjer med maten når vi slenger den i mikroen? Hva er det som skjer med oss når vi spiser den?

Tidlig på 90-tallet, var det en sveitsisk matforsker ved navn Hans Hertel som bestemte seg for å finne ut av dette. Han slo seg sammen med Blanc, en annen forsker, og samlet sammen åtte forsøkspersoner mellom 20 og 40 år. Disse ble så sjekket inn på et hotell og bedt om å ligge unna røyk, alkohol og seksuelle aktiviteter mens forsøket pågikk. De ble servert forskjellige typer måltider på tom mage, og tatt blodprøver av før og flere ganger etter måltidet var ferdig konsumert.

Resultatet var ikke akkurat beroligende.

Hertel og Blanc fant nemlig ut at det skjedde en forandring i blodet til de av forsøkspersonene som spiste mikromat. For det første viste det seg at kolesterolnivået steg, mens hemoglobinnivået sank. For det andre steg også antall hvite blodlegemer for en kort periode. Dessuten hadde mikromaten andre konsekvenser på cellenivå. Cellenes beskyttelse ble senket, noe som i sin tur vil gjøre det lettere for virus og andre uhumskheter å trenge inn og skape sykdom. Og som om ikke dette er nok, så ble også cellenes reparasjonsmekanisme og stoffskifte påvirket i negativ retning.

Men det som allikevel gjør meg mest skeptisk, er det faktum at Hertel ble forsøkt kneblet av myndighetene etter klager fra hvitevareleverandørene. Blanc på sin side tok i etterkant avstand fra forskingsresultatene, og skal ha ytret bekymring for familiens sikkerhet. Ingen har forsøkt å etterprøve resultatene.

Dagens nye forskere ser ikke ut til å bli enige med seg selv. De fleste hevder at alt er greit og at det ikke er noen fare i det hele tatt. Noen hevder at stråling fra mikrobølgeovn kan ha fatale konsekvenser for et foster, og setter det dermed i forbindelse med spontanabort. Russiske forskere mener at selve næringsverdien i mat som er tilberedt i mikrobølgeovn svekkes, og at antall kreftceller øker som følge av mikromat.

Det er helt umulig for oss som forbrukere å vite hva som er rett og hva som er galt når det kommer til teorier om mikrobølgeovner og matlaging. Mye av det er antagelig dårlig dokumenterte myter som sprer seg som influensaen i høstsesongen over det store intet, med paste and copy som ufeilbarlig fremkomstmiddel. Men har vi noen garanti for at det ikke finnes sannhet i noen av disse påstandene? Er det noen i det hele tatt som kan påstå at mikrobølgemat er bra for oss?

Er vi bare deler av et stort eksperiment?

Jeg vet ikke.

Men jeg vet at det går kjappere å tine kjøttet i en oppvaskkum med varmt vann enn å finne det ut. Antagelig er det sunnere også.

Tankevekkere:

Er det farlig å spise mikrobølgemat?

Radiation Ovens

Mikrobølgeovn øker abortrisiko

Er mikrobølgeovnen farlig for oss?

Oppvarming av mat med mikrobølger

Bildet er hentet fra Mat & Helse.