Om få uker begynner mitt livs største prosjekt: Vi skal skape menneskeliv i en liten skål på et laboratorium.

Man kan bli svimmel av mindre tanker.

Jeg vet at dette kommer til å bli en påkjenning av dimensjoner både fysisk og psykisk, og jeg har derfor begynt å fundere på hvordan jeg kan gjøre ting litt lettere for meg selv når tiden er inne. Jeg har nemlig en følelse av at det er best å være føre var og eliminere flest mulig stressfaktorer før man begynner å sette seg selv i kunstig overgangsalder og vente på kanskje de største nyhetene noen kan få. Det er kanskje litt seint å begynne å tenke på det da.

Dette er planen:

I en ideell verden er hele huset reint og ryddig før jeg blir medisinert inn i overgangsalderaggresjon. Jeg vet nemlig av erfaring at det er ingenting som kan rasere hodet mitt så gjennomført som en rotete og skitten kjøkkenbenk, og den fine, skarpe kniven vi fikk til jul bør få ligge der den ligger og ikke i armen på han som tilfeldigvis stod i veien når det klikka. Derfor: Huset skal ryddes, vaskes og ikke minst holdes i stand til denne prøvelsen er over. Dette gjelder selvsagt også klesvasken. Det siste jeg vil tenke på den dagen vi drar for å sette inn egga, er hvor de reine sokkene er. Jeg skal derfor ta meg en snarvisitt innom FlyLady igjen, og skru opp aktivitetsnivået inne på Frustrerte Fruers Forum noen hakk.

I samme slengen skal jeg også sette opp en middagsliste med tilhørende handleliste. Det siste jeg vil, er nemlig å slenge inn en Grandiosa eller ta turen innom et gatekjøkken bare fordi jeg er sliten, lei, humørsjuk og så videre og videre og videre, og derfor ikke orker å tenke på verken matinnkjøp eller -laging. Jeg trenger nemlig sunn mat og gode energikilder i disse dagene. Ikke junk.

Når neste syklus begynner, skal jeg gå over på en høyproteindiett, noe disse damene synes å mene at er en god idé. Jeg kan i alle fall ikke se at det vil gjøre noen som helst skade, snarere tvert i mot. Dessuten skal jeg fortsette som jeg gjør nå, og spise kosttilskudd som sink, E-vitamin, Multivitaminer med mineraler, folat (for babyens skyld), bidronninggelé og så videre. Det blir ikke noe cola eller godteri frem til dette er overstått. Ikke engang i helgene. Jeg trenger en kropp som fungerer maksimalt, og da er ikke potetgull noen god idé.

BMIen min ligger akkurat nå på 25.2. Dette er akkurat såvidt innenfor grensa til overvekt, og den skal ideelt ligge et sted mellom 19 og 25 for best resultat i forbindelse med IVF. Jeg kan tenke meg at rundt 23 er et fint sted å ligge. For å få til dette, må jeg gå ned et sted mellom 4 og 6 kg. Det bør la seg gjøre hvis jeg fortsetter som jeg gjør nå, med å trene stort sett hver kveld og holde meg ca 500 kalorier under dagsbehovet mitt.

Samtidig styrker jeg jo også kroppen og kommer i form, noe som er viktig på mange plan. Surstofftilførsel til eggstokker og livmor er ikke å forakte når man først skal produsere haugevis av egg og så sette inn et lite embryo etterpå. Derfor skal jeg også prøve å gjøre noen pusteøvelser hver dag.

I tillegg skal jeg gå jevnlig til homeopat for å få både homeopatiske midler, fotsoneterapi og øreakupunktur for å styrke kroppen best mulig. I lomma nå har jeg en resept på et middel som skal rense ut siste rest av den klamydiainfeksjonen jeg hadde for 10 år siden, og en på et middel som virker generelt utrensende, som jeg skal ta etterpå. Livmor og eggstokker blir behørig stimulert med akupunkturnåler og soneterapi. I tillegg har jeg nettopp kjøpt brennesle-te, som er et utrensende middel i seg selv.

Jeg skal fortsette å ligge langt unna produkter som er tilsatt hormonforstyrrende parabener, ftalater og så videre, og velge økologisk mat der jeg har et valg. Kroppen min og organene mine skal være så reine som mulig når eggene modnes og embryoet mitt settes inn.

For psykens skyld skal jeg hente frem denne meditasjonsCDen. Kanskje jeg supplerer dette med min egen visualiseringsmetode også, vi får se hva som kjennes mest riktig når tiden nærmer seg.

Etter egginnsetting er planen å ta det helt med ro. Da skal jeg ikke trene eller belaste kroppen på noen måte, slik at mitt lille embryo skal få tid og ro til å feste seg skikkelig. Jeg kommer nok til å dra på skolen som vanlig, men om ettermiddagene og kveldene skal jeg sørge for at jeg ligger behagelig plassert i sofaen med en god film eller en bok.

Utover dette skal jeg krysse fingrene. Veldig, veldig hardt.