Min utrettelige jakt på giftfrie kosmetikkprodukter fortsetter, og denne gangen vil jeg fortelle dere litt om BodyShop. Jeg trodde de var miljøvennlige og bevisste på sine valg. Jeg trodde jeg kunne kjøpe produkter der og stole på at jeg ikke smurte meg inn med giftige, menneskeskapte kjemikalier.

De har intet mindre enn skuffet meg.

Det har seg nemlig slik at jeg mailet dem i begynnelsen av desember for å finne ut om de hadde parabener og ftalater i produktene sine. To dager senere tikket det omsider inn en mail: De beklaget sent svar, men var nødt til å undersøke med England før de kunne svare meg med 100% sikkerhet.

Dette er nå en måned siden. Jeg har fortsatt ikke fått svar. Så jeg gjorde noen undersøkelser i egen regi.

 

På badet står nemlig en ansiktsmaske jeg kjøpte i høst, med ingrediensliste og det hele. Blue Corn mask. Jeg følte meg flink da jeg kjøpte den. Så feil kan man ta.

For hva skuer mine øyne blodskutte? Her finnes nemlig både alcohol denat. (som ofte er skjulte ftalater), methylparaben og propylparaben. Dette produktet inneholder dermed tre av de tingene jeg prøver å unngå i sin helhet.

Da jeg begynner å lese om dette på internet, oppdager jeg enda en ting: BodyShop sin parfyme «White Musk» figurerer høyt oppe på Greenpeace sin «Eau de toxines» – en liste over parfymer tilsatt miljøskadelige kjemikalier som ftalater og syntetisk musk.

Hvor vanskelig er det for norske BodyShop å svare på et enkelt spørsmål? Kan de ikke lese på sine egne ingredienslister og svare et ærlig «ja» på spørsmålet om produktene inneholder parabener eller ftalater, når det allikevel er åpenbart at de gjør det?

Hva er det de forsøker å dysse ned?

La oss håpe at de er i ferd med å fase ut de miljøskadelige stoffene og at vi snart kan se på en fin ingrediensliste.

Inntil da: Goodbye, BodyShop.

Tankevekkende lesning:
What’s wrong with the Body Shop? A critisism of «green» consumerism
BodyShop – the Ethics of the Diesel-Driven «Queen of Green»