Pp20
CD4

Antall dager til konsultasjon: 11

Det er så godt som umulig å koble ut babytankene nå i jula. Jeg synes nemlig stadig vekk at jeg ser mine småtroll for meg der de leker lykkelig med sine nyutpakkede leker, mens julemusikken går i bakgrunnen. Deres mor er naturligvis smilende henrykt over deres viltre påfunn der hun står på kjøkkenet og lager en sunn og velsmakende rett som vil stå klar på bordet når hennes mann kommer hjem. Nevnte jeg at hun er slank igjen, på tross av både julefeiring og svangerskap?

Neida. Det er nok ikke helt sånn. Men at det er vanskelig å unngå å tenke på dem, det er sant. Vi har nemlig fått for oss at det kommer til å bli «dem» og ikke «hun» eller «han». Min kjære tror det blir en av hver, og nå har jeg begynt å tro på det også. En gutt og en jente. En liten han og en liten meg. En til hver. Det ville vært noe.

Uansett. Det er 11 dager igjen til konsultasjonen på Fertilitetsklinikken Sør, og jeg begynner å glede meg til å endelig komme i gang igjen. Vi har jo etterhvert skjønt at sex er helt feil fremgangsmåte når det er snakk om våre barn, så det skal bli godt å komme til noen som både har peiling og handlingskraft på en gang.

Jeg vet ikke hva jeg tror. Noen ganger er jeg helt overbevist om at jeg er mamma til neste jul, mens jeg andre ganger ikke har lyst til å kaste bort mer tid på dette prosjektet og heller komme i gang med adopsjon. Men det er definitivt verdt et forsøk.

På styremøtet vedtok vi dog følgende:

Vi kommer til å gå for to pakker med prøverør med tre forsøk pr stk, altså seks ganger i alt. Det vil si et år med forsøk dersom man ikke gir seg selv mer enn én måneds pause mellom forsøkene – og det vet jeg ærlig talt ikke om er tilrådelig. Dette vil koste oss tilsammen 36.000 kroner, dersom vi ikke blir gravide de fem første gangene. Vi har derfor også vedtatt at bursdagsgaver til hverandre går ut i år – muligheten til å bli foreldre er mer enn gave stor nok.

Dersom vi blir gravide og det er befruktede egg til overs, vil vi fryse dem ned og sette dem inn igjen så fort jeg er ferdig med å amme vår førstefødte. Jeg blir ikke yngre, og det er også en stor glede for våre barn om de er forholdsvis tette i alder. Hvis jeg da klarer å bli gravid for andre gang.

Som nummer tre vurderer vi sterkt å adoptere uansett om vi klarer det selv eller ei. Jeg har alltid sett for meg at jeg skal adoptere ei jente fra Colombia.

Om 11 dager begynner det. We’re in for a bumpy ride.