Den første karakteren for juleeksamen er lagt ut. To fikk A. Jeg er ikke en av dem. Det vil si at drømmen om å få en stor, fin A på vitnemålet svinner. Alle karakterer for alle fag skal nemlig slås sammen til slutt, og ingen får se alle de fine A’ene mine dersom jeg har en kvart B for mye. Og det har jeg nå. Mitt siste lille håp om å få A sammenlagt i dette faget, er at A’en fra midterm skal være så sterk at den kanskje skal kunne bære denne, dersom denne karakteren akkurat ikke nådde opp. Men siden forholdet mellom dem er 40/60, så er det vel heller liten sjanse for det…

B er ikke dårlig, sier de. Spesielt ikke siden det bare var tre av oss som fikk en så god karakter, i tillegg til de to heldige som fikk A. Dette plasserer meg dermed blant de fem beste i en klasse på 28, men akkurat nå er det en heller dårlig trøst. Vitnemålet sier ingenting om sammenhengen – det sier derimot alt om min egen innsats. Og den har rett og slett vært for dårlig.