Etter å ha sett Dyrevernsalliansens røde liste, som jeg nevnte i går, har jeg gått i tenkeboksen for å finne gode alternativer til nettopp disse produktene. Det skulle vise seg å ikke være så enkelt som antatt å finne erstatninger for Lilleborgs rengjøringsmidler (JIF, OMO, Zalo, Sunlight…), men jeg klarte det. Det finnes nemlig et merke som heter Ecover, og det er å få kjøpt i Gamle Noreg også. Jeg tenkte jeg skulle teste det ut.

Her er to nettbutikker som fører produktene:

Kinsarvik Naturkost
Vegetarbutikken

Det er heller ikke umulig at helsekostbutikkene rundt omkring kan ta inn disse produktene (hvis de ikke allerede har dem). De er riktignok litt dyrere enn de produktene man finner i hylla på kolonialen, men ikke så mye. Og jeg har ikke akkurat overveldende lyst til å sponse flere dyreforsøk. Det er som kjent markedskreftene som styrer – og jeg er markedskreftene i dette huset. Så kan man jo i samme slengen se litt mer kritisk på om man kjører halvfulle maskiner eller ei – man kan jo faktisk spare både miljø og vaskepulver på å være litt mer bevisst i den retningen også.

Og: dersom noen av de jeg kjenner i RL som bor her i nærheten er interessert, så kan vi jo gå sammen om å bestille? Vegetarbutikken opererer nemlig med fast takst for pakker på inntil 10 kg. Just let me know!

I tillegg til å sparke ut Lilleborg har jeg også klart å finne et par erstatninger for Libresse, Always og O.B. Jeg har egentlig tenkt på det lenge da jeg ikke tåler de to første og det ikke er bra å bruke den siste hele tida. Det er heller ikke dumt miljømessig å bytte ut disse, da de inneholder plast, klorbleking og så videre i tillegg til å skape en hel masse søppel. Alternativene er å kjøpe Natracare (fåes i vegetarbutikken, se link litt lengre opp), eller rett og slett investere i et Damebeger. Jeg har sendt avgårde mail for å dobbeltsjekke om dette inneholder ftalater. Gjør det ikke det, så kommer jeg til å kjøpe meg et og dermed spare både meg selv, lommeboka på sikt, og miljøet.