Vet du hva Max Factor, Palmolive, Dove, Zalo og Colgate har til felles, bortsett fra at «alle» bruker dem daglig? Det gjorde ikke jeg heller. Men nå vet jeg det. Og jeg kjenner at jeg blir litt kvalm. Og sint. Ikke minst.

Det alle disse (og enda flere) har til felles, er at de står på Dyrevernalliansens røde liste. De bruker med andre ord dyretesting for å utvikle sine produkter, og disse metodene er ikke akkurat humane. Blant annet blir dyrene spent fast før de dryppes øynene fulle av faenskap for å se om de får blemmer eller hevelser i øyet. Eller giftighetstester hvor de enten får barbert og skrapet opp en del av huden før de smøres inn, eller rett og slett blir sprøytet fulle med potensielt giftige stoffer. Her er for eksempel et bilde. Jeg blir som sagt litt kvalm.

Dyretesting

 

Listen over markedsaktører som driver med dyretesting er faktisk vond som et langt år, og jeg hadde aldri trodd det hvis jeg ikke tilfeldigvis hadde kommet over den i min søken etter økologisk kosmetikk. Listen består nemlig for det meste av kjente og kjære produkter vi alltid har trodd det var greit å bruke. Vel, så mye for en naiv tiltro til norske myndigheter. Her er det mer enn parabener og ftalater som skal på huet og rævva ut døra!