Etter at jeg skrev onsdagens innlegg har jeg forsket enda litt mer på de miljøvennlige, parabenefrie kosmetikkproduktene. Jeg har nemlig hatt mulighet til å føle dem på huden (og hårbunnen) for mitt eget vedkommende, og her er min foreløpige dom.

Testeobjektets profil:

  • Blandingshud, med grove porer innerst i kinna og tørr hud ut mot hårfestet og haka. Ekstremt tørr ved neseborene noen ganger.
  • Tykt, langt hår med grove hårstrå som fort blir fettete fordi håret er så tungt at det blir flatt. Tørre tupper grunnet farge. Veldig lite samarbeidsvillig hodebunn.

AnneMarie Börlind
Her fikk jeg med meg prøver for sensitiv hud: rensemelk, tonic, dag- og nattkrem. Det er mulig seriene for de andre hudtypene er bedre, men denne var i alle fall ikke noen suksess for meg. Rensemelken klarte ikke å fjerne sminka, og den sved sinnsykt i øynene når jeg prøvde. Kremene var så tykke og feite at jeg måtte slite for å smøre dem utover ansiktet. Funket absolutt ikke under sminke.

Dr. Hauschka
Nå begynner det å ligne på noe. Jeg kjøpte med meg Daily Face Care Kit for oily/impure skin, som inneholder en ukes forbruk omtrent. For det første så er produktene gode, selv om jeg ennå ikke er helt overbevist om at olje er det riktige for min hud (eller om dette settet er det riktige). Dette skrinet er dog helt aldeles perfekt som reiseskrin, og så koster det bare 99 kroner. Cleansing Cream fjerner sminka ganske bra og ganske fort, og olje funker utrolig nok under sminke. Jeg fortsetter å prøve før jeg avgir endelig dom.

Giovanni Organic Cosmetics
Det som imponerte meg mest, var Giovanni. Her fikk jeg med meg prøver på shampo og leave-in-balsam eller hva man nå skal kalle det (pluss en body butter-prøve, som lukta godt, men var for feit for min smak – god som fotkrem, dog). Håret kjennes reint ut (i motsetning til fullt av pleiestoffer og silikon som bare ikke lar seg skylle ut), og hårbunnen har det også helt utmerket og kjennes bedre ut enn den har gjort på lenge. Kanskje det er fordi den faktisk får puste. Omtrent nå er det et døgn siden jeg vasket det, og håret kjennes fortsatt reint ut. Så i dag var jeg faktisk tilbake på helsekosten og kjøpte både shampo og balsam. Pris pr stk: 130 kroner.

I tillegg til dette så kjøpte jeg meg dusj/badesåpe fra Wedela og en lavendelbadeolje fra lavera som skal testes ut i kveld. Følg med i neste episode!