Jeg har fått en ny hobby. I tillegg til alt jeg leser på skolen, på internet og så videre har jeg også begynt å lese bakpå ting. Alle mulige ting. Deodoranter. Tannkremer. Såper. Og ikke minst kremer. De har alle et par ting til felles: De inneholder en del suspekte ting som er tilsatt for konserveringens skyld eller rett og slett bare av kosmetiske grunner.

Og jeg har lest enda mer. Jeg har lest om disse stoffene og hva de gjør. Det er aldeles ikke oppløftende lesning. Som den sjenerøse blogger jeg er, så er det nå min hensikt å dele denne kunnskapen med mine lesere.

Det første fremmedordet i dagens lekse, er parabener. De er konserveringsmidler som er tilsatt i kremer, såper, medisiner og så videre, og har alle navn som ender på -paraben. Problemet med disse er at flere av dem har vist seg å være hormonforstyrrende, og kan gi de samme virkningene på kroppen som østrogen. Dessuten har forskere funnet parabener i svulster fra 20 kvinnebryster – og de var like intakte som de var før de ble smurt på huden. Skummelt.

Dagens andre fremmedord er ftalater. Dette er kort fortalt stoffer som kan forsterke dufter og gjøre plastprodukter myke. Ikke overraskende er disse å finne i ting som er ment å lukte godt, som parfyme og shampo. Det er dog forbudt å tilsette disse i leker for småbarn, da de er svært giftige og kreftfremkallende i store mengder. Disse finner du også på ingredienslista, med et -ftalat-etternavn (alternativt phtalat). Det er dog ett unntak: Dieftylftalat gjemmer seg gjerne som «alcohol denat»… I likhet med parabenene kan ftalater påvirke hormonbalansen, og de blir ofte satt i forbindelse med nedsatt sædkvalitet hos menn Allergiviten kan dessuten melde om at de kan gi økt risiko for astma og allergi.

Det tredje ordet jeg vil lære dere i dag, er triklosan. Dette er et bakteriedrepende stoff som blir tilsatt i tannkremer, nærmere bestemt i Colgate Total. Problemet med dette stoffet er ikke at det dreper for mange bakterier – problemet er at det ikke blir borte når du spytter det ut i vasken. Derfra og ut i naturen kan dette stoffet forårsake ganske mange problemer. For det første er bakterier smarte, små innretninger. De har nemlig det med å mutere fra tid til annen og gjøre seg selv uovervinnelige dersom de blir utsatt for tilstrekkelige trusler. Statens Forurensningstilsyn har jobbet i 4 år med å få det klassifisert som miljøfarlig da det også er meget giftig for vannlevende organismer og dessuten ikke er lett nedbrytbart i naturen.

Disse stoffene er ikke farlige i små mengder, sier de som påstår de har greie på det. Det er Strenge Regler for hva et enkelt produkt kan inneholde. Og det kan godt være at de har rett i det. Kanskje er hvert enkelt produkt under grensa for det anbefalte inntak av ditt eller datt. Men hva skjer dersom man bruker flere av disse produktene, flere ganger om dagen? I løpet av morgenstellet bruker jeg en såpe, en shampo, en rensegel, ansiktsvann, dagkrem, deodorant, tannkrem og parfyme – i tillegg til sminke og hårprodukter.

Markedskreftene og økonomi styrer alt. Noen har funnet ut at dette er den billigste måten å lage produkter på, og at vi er så dumme at vi faktisk kjøper dem. Kosmetikken blir stappet full av konserveringsmidler og er med andre ord forholdsvis vel bevart i den store sammenhengen. Men hvem skal egentlig bevare oss og resten av naturen? 80% av alle kosmetikkproduktene inneholder nettopp disse stoffene, og sjansen for at man bruker dem uten å tenke noe mer over det er stor. Jeg vet for min egen del at badehylla mi er stappfull av parabener og ftalater (selv om jeg tror jeg har klart å styre unna triklosan i det siste), og det er ikke alltid like lett å finne frem til de snille produktene i denne jungelen av folk som skal tjene mest mulig penger på kortest mulig tid. Jeg har derfor tilbrakt en del tid på nettet i det siste, og tok meg en liten tur innom helsekostbutikken i dag for å fiske frem litt informasjon.

Her er min foreløpige liste over produktserier som ikke inneholder uhumskheter og som i tillegg ikke er testet på dyr:

Alle disse produktene er å finne i helsekostbutikkene. Jeg fikk selv med meg prøver på de to siste i dag, og gleder meg stort til å begynne å leve et mer naturlig liv med et sunnere legeme og en renere samvittighet.

For det er jammen på tide at vi begynner å bevare oss vel.