Det vil visst ingen ende ta akkurat nå. Her er et par ting til:Kantina på skolen (og de fleste andre matspisesteder)
Hvorfor, åh, hvorfor tas det som en selvfølge at du skal ødelegge maten allerede før du har fått den på bordet? Jeg er inne i en sunn periode – eller prøver, i alle fall. Det er nemlig ikke så lett når absolutt alle tar det for gitt at du skal ha bernaise på biffen eller på kyllingen (!) eller ei hel øse med Thousand Island på salaten… Og finner du endelig en grov baguette i kantina, så kan du banne på at de 1) har kledd på den salami, 2) ikke bare har vanlig smør på – neida. De som ligger i hylla formelig sikler av hvit, feit dressing. I bunnen, sånn at du ikke vet det før det er for seint med mindre den har avslørt seg selv på hylla eller du har satt dine intetanende tenner i en og annen kantinebaguett fra før av. Alternativt finner man gjerne en kombinasjon av disse alternativene: Salami med dressing. Hipp hurra. Ikke nytter det å spørre om de har en som ikke er full av gugge heller – kokken har som regel smurt opp alt det grove innen du har friminutt og kan be om noe annet.

Pillesamfunnet vårt
Siden når ble det OK å stappe seg selv full av piller?
For et par år siden var jeg rimelig søvnløs over en rimelig lang periode. Ingenting hjalp – så legen skrev ut Imovane. Greit nok, jeg fikk sove. Bare at hangoveren dagen etter var like ille som å ha fått en veldig dårlig natts søvn. Etter en lang stund bestemte jeg meg for at nok var nok og slutta, cold turkey. Gleden var derfor veldig stor da jeg plutselig og ganske tilfeldig oppdaget følgende:

Kroppen trenger tilstrekkelig med mineraler (kalsium, kalium og magnesium) for å kunne danne søvnhormonet melatonin.

Jeg begynte nemlig å ta mineraltilskudd, rett og slett for å føle meg litt sunn. Ei uke seinere sovna jeg som en liten unge før midnatt, til min kjæres store glede og forundring. Han har ikke lagt seg alene en eneste gang siden den gangen.

Tenk om legen min bare kunne ha fortalt meg dette med en gang? Tenk hvor mye stress han kunne spart psyken min for, hvor mye kjemikalier han kunne spart kroppen min for? Hvorfor er det ingen som lærer oss dette?

En annen ting er at kroppen faktisk trenger både aminosyrer, vitaminer og mineraler for å danne blant annet serotinin – det stoffet som holder depresjonene unna og som fibromyalgikere har lite av. Det er også dette stoffet som lykkepillene regulerer. Det er det heller ingen som lærer oss. Isteden for å ta en grundig kikk på kostholdet til folk, er det bare rett på piller med en gang. Galskap. Ren og skjær galskap. Mat ER medisin, og kan i veldig mange tilfeller fikse veldig, veldig mye. Hvis vi bare vet om det – og det gjør vi jo ikke. Så vi lar oss velvillig dope ned (eller opp) alle sammen. Fordi legen har sagt det.