I dag har jeg, istedenfor å lese på eksamen slik jeg burde, pakket meg godt inn i et ullteppe og pusset opp De Frie Sjelers Forum aldri så lite. Og mens jeg satt der, begynte jeg å tenke. Jeg hater det når det skjer.For hva er en fri sjel, egentlig? Hva er en god definisjon? Det vakre er at det ikke er helt mulig å definere det. Fordi en klar definisjon medfører en kategorisering. Og da er man ikke lenger helt fri.

Så blir det neste spørsmålet: Er det mulig å være helt fri? Sånn egentlig..?

For meg er det å være en fri sjel blant annet det å frigjøre seg fra andres forventninger. Man kan godt være bevisst på dem og man kan godt velge å innfri dem – men man må ha tatt et valg. Et bevisst valg. Mange virrer bare gjennom livet sitt og aner ikke helt hvorfor de oppfører seg som de gjør og som gjør at livet deres ser ut sånn eller slik. De har gått seg vill i hva andre mener de burde være. De er fanget i et nett som er satt ut av andre enn dem selv. Og de vet ikke engang at de er fanget, de har bare en stadig følelse av at noe mangler. Dette «noe» er rett og slett dem selv.

Jeg er glad jeg er en fri sjel.