Da var vi i gang, semesteravgiften er betalt og jeg kan atter en gang smykke meg med tittelen studine. Undervisningen starter i morra tidlig klokka 9, og jeg gleder meg som en unge før første klasse. På gulvet ved siden av meg står det en nyinnkjøpt svart sekk, og inni den er det en flunkende ny skrivebok og et nytt penal med innhold. Dette blir så bra!!!

Studiet som er valgt, er som jeg har nevnt tidligere BA Språk og litteratur. Etter å ha grublet lenge og lengre enn langt, har jeg funnet ut at jeg skal starte ut med årsstudium i engelsk. Så det er dette hele dette skoleåret skal dreie seg om. Etterhvert må jeg også ha Ex.Phil og lingvistikk pluss noen valgfag, men det får bli til neste år. Mitt eneste dilemma akkurat nå, er at jeg kan tenke meg å ta spansk på kveldstid mens jeg tar engelsk på dagtid. Problemet er at da blir mandag og onsdag evigvarende dager og jeg ender opp med 45 stp isteden for 30. Snakket så vidt med saksbehandleren min på Aetat i dag, og hun forbyr meg å ta mer enn ett årstudium av gangen. Hun vil ikke at jeg skal kræsje og brenne med en gang, og det høres egentlig veldig lurt ut å la være. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg kan leke fugl Fønix.

Så det kan nesten være like greit. Jeg trenger gode karakterer i denne runden. Ikke at de var dårlige forrige gang, men de må være enda bedre nå! Et annet poeng er at Aetat baserer støtten sin på studiepoeng og ikke på tid – så hvis jeg bruker opp poenga mine for fort, vil årene på skolen bli tilsvarende forkorta. Jeg liker skolen. Jeg vil bli der så lenge som mulig, og gjøre det så bra som mulig mens jeg er der. Da er det unektelig en fordel med bare tre fag å konsentrere seg om pr semester.

Så får jeg se, kanskje jeg kjøper spanskbøkene allikevel og sniker meg inn på forelesningene incognito. Det er jo ingen som sier at jeg ta eksamen i det til jul hvis jeg følger forelesningene, er det vel? Det vil uansett bli forferdelig mye lettere for meg det året jeg faktisk velger å ta eksamen hvis jeg velger å gjøre dette nå, og jeg har gjort det riktig i forhold til attføringa. Jeg får som sagt se.

Men uansett:
Jeg gleder meg! Dette blir så bra!!