Stikkordet for dette innlegget er abstinens.

I dag er nemlig min 7. dag uten røyk. Jeg skulle med glede medelt dere at alt går greit og at det ikke er noe problem å slutte, at jeg ikke har lyst på røyk i det hele tatt og at jeg ikke kan begripe hvorfor jeg ikke har sluttet før, men det ville i så fall vært en løgn like svart som aska i askebegeret jeg fortsatt ikke har hatt hjerte til å tømme. Sannheten, mine damer og herrer, sannheten er at jeg kanskje heller ville revet av meg en finger akkurat nå.

Hodet verker. Jeg har en blodsmak i kjeften som ikke engang Fisherman klarer å drukne. I forigårs begynte jeg å hylgrine fordi jeg tilfeldigvis var en tur innom skogen jeg lekte i som barn. Ikke fordi skogen var så forandra, men rett og slett fordi jeg ikke var lita lenger og jeg ikke skulle rett hjem til mamma som hadde maten klar. Jeg er rastløs og full av energi – på en ikke-energisk måte. Jeg tror kanskje manisk er en bedre beskrivelse. Og jeg hater kjæresten min, uvisst av hvilken grunn. Det vil si; jeg kan komme på mange. Forferdelig mange.

En av dem er at han nekter meg å kjøpe bamser med «Cola liten min» (paprikabamser og en halvliter cola). Dumme mannen. Rett og slett fordi jeg ba ham om å nekte meg det i går. Når begynte han å gjøre som jeg sa, da? Men det kan kanskje være like greit. Den digitale baderomsvekta ga meg ikke akkurat en god start på dagen i dag, da det sto følgende å lese i displayet:

Kg: du har aldri veid så mye noengang.
Fettprosent: langt forbi det som er regna for normalt på din alder.
Konklusjon:
SKJERP DEG!

Og jeg vet jo så godt at den har rett. Ingen av klærne passer lenger (selv ikke dem jeg kjøpte i mai), og kinnbeina mine synes å ta dratt på ferie uten meg. Som trofaste lesere vet, så er allikevel ikke undertegnede den som gir seg så lett når ting går i mot. Derfor troppet jeg opp i fruktdisken i kolonialen i dag tidlig, og investerte i frukt og bær. Tre timer senere oppdaget jeg at jeg fortsatt ikke kan «holde morellene mine» så godt. Yeah, yeah… Vi får ta det som en utrensende slankekur.

Så her sitter jeg altså med røykeabstinens, sukkerabstinens OG koffeinabstinens. La oss heller ikke glemme (for det kan ikke jeg) at det i dag er 7 dager siden eggløsning, noe som betyr at dette er særdeles dårlig timing rent PMS-messig.

I dag er jeg min egen verste fiende. Og det er ikke bra. Det er aldri godt å si hvem som vinner, for begge er fightere med en forkjærlighet for argumentasjon. Som buffer har jeg spart tre sigaretter fra den siste pakka – det kan hende dette er dagen hvor en av dem skal få tre inn i sin funksjon som nettopp buffer. Enten det, eller så må jeg utsette slankekuren til en helt annen dag.

*sukk*