I de siste dagene har jeg grubla mer enn hva som har vært godt for meg. Grubla over hvor jeg tråkka feil. Hva jeg gjorde galt. Hva som har brakt meg til det punktet at sosialkontoret nok en gang er et alternativ. Jeg jobba hardt for å komme ut av det en gang, og jeg klarte det. Jeg skal ikke tilbake.

For plutselig gikk lyset opp for meg.

Jeg skal studere. Jeg skal studere og bli det jeg var ment til å være fra børjan av. Jeg skal rette opp selve feilens mor og gå dit det var meningen jeg skulle gå i utgangspunktet. Jeg skulle aldri blitt førskolelærer eller noe annet yrkesmessig sosialt. Jeg skulle jobbet med det skrevne ord. Så langt har jeg tenkt før, men denne gangen har jeg altså tenkt enda litt lenger.

Det viser seg at det er et bachelorstudium i nabobyen som heter Litteratur og språk. Det er jo åpenbart at dette ville vært sånn passe perfekt for meg og min sjel – og dermed antagelig også for min helse. Og i tillegg til at jeg faktisk kan motta attføringspenger mens jeg går på skolen, kan jeg også ta opp studielån og kanskje også få litt stipend. Hvis Aetat skulle sette seg på bakbeina, så kommer jeg til å gjøre det likevel så sant jeg får studieplass. Restetorget åpner 20. juli, og akkurat dette studiet hadde ledige plasser i fjor. I verste fall blir det litt ekstra studielån på toppen av det jeg allerede har, men bare muligheten til å omskape livet mitt til det det var meninga å være fra starten av er uvurderlig. Det kan rett og slett ikke beskrives med kroner og øre.

Problem solved. Jeg går ut av dette med rak rygg og hodet høyt hevet, sosialkontoret kan putte pengene sine opp der sola aldri skinner, saksbehandleren på Aetat kan ønske meg vekk så mye hun vil og økonomien min er berga såvel som selvrespekten. Dersom jeg skulle bli gravid eller syk i denne tiden, er det ordninger for det i Lånekassa. Dersom Aetat er med på dette, vil det også si at jeg har fullført et attføringsløp når skolen er over – dersom helsa likevel bestemmer seg for å gå til helvete, har jeg muligheten til å søke uføretrygd.

All bases covered. Og jeg er igjen enerådende herskerinne over mitt eget liv og rike.