Jeg tror jeg er allergisk mot salgstriks. Hver gang jeg kommer i nærheten av sånne, begynner jeg å fnise ukontrollert samtidig som øyebrynene hever seg i vantro. Det er nesten som om alle fiber i kroppen protesterer vilt og heftig mot denne åpenbare undervurdering av min intelligens.

Jeg husker for noen år siden at jeg fikk en telefon fra en omega3-selger. – Har du hørt om omega3, spurte han. Ja, selvfølgelig hadde jeg det. – Da vet du kanskje hvorfor du bør spise det også? Jada, jeg mente jeg var informert om det. Men det var tydeligvis ikke godt nok for vår kjære selger. Deretter fulgte nemlig en lang avhandling om dette fantastiske produktet og alt hva det kan utføre av mirakler for kroppen min. Og jeg bare lot ham snakke seg ferdig, før jeg begynte på min egen avhandling om handlekraft og intelligens. Hvis jeg både har hørt om omega3 og vet hvorfor kroppen min trenger det, tror du ikke jeg da er i full stand til å finne et godt tilbud og kjøpe det helt på eget initiativ uten å sitte og vente på at en telefonselger skal forbarme seg over meg?

Det samme gjelder i grunn TV-reklamen. Med den rette innstillingen kan man faktisk ha det ganske så morsomt når man virkelig studerer dem. Ta bare det siste ekskremselet på idioti: reklamen for vidunder-rengjøringsmiddelet Sillit Bang. Det ser jo så vakkert ut, alt sammen. Et par sprut med dette middelet, og man kan faktisk bare dra en svamp over elendigheten og så blir all møkka borte som ved et trylleslag. Fantastisk, ikke sant? Det de åpenbart ikke har tenkt på, er at det kanskje kan lønne seg å sprute rengjøringsmiddel på HELE flaten der man skal gjøre rent og ikke bare midt på. Man trenger med andre ord ikke Sillit Bang i det hele tatt. Man trenger den mirakuløse svampen som rengjør hjørnene perfekt helt uten rengjøringsmiddel.

En annen ting er dog at man kanskje får flere minutter i timen av å bruke tidligere nevnte vidundermiddel. Ikke bare får du tid til å vaske vekk overkokt melk fra komfyren om morgenen, men du får også tid til å ta ned kjøkkenvifta, demontere den og rengjøre den før du går på jobb. Om du også får tid til å montere den igjen vites ikke.

Og husk: hvis du til tross for alt dette trenger en aldri så liten husmorferie i varmere strøk, kan du bare pakke binikien og ta en taxi til nærmeste togstasjon. NSB tar deg nemlig så langt du vil for den nette sum av 199 kroner.

Er det ikke flott?