Dette ser ut til å ta lenger tid enn du noen gang hadde forestilt deg. For det var jo bare å ha ubeskytta sex og så var du gravid, ikke sant? Men naturen har fucka deg skikkelig over og testene er negative måned etter måned. Hvordan kan du komme deg gjennom resten av prøveperiodene med psyken i behold? Her har du tipsene!

Hvor moro er det: Du sitter der med nok en negativ graviditetstest i hånda, mens verden rundt og i deg raser sammen nok en gang. Ingenting av det du gjør for å øke sjansene ser ut til å ha noen effekt, og samtidig strutter magene overalt rundt deg for riktig å minne deg på din egen mislykkethet og gni det skikkelig inn. Elendigheten synes ingen ende å ha, optimismen din er omvendt proporsjonal med antall prøveperioder og du lurer på hvordan i alle dager du skal komme deg gjennom denne skjærsilden.
Men fortvil ikke. Det finnes ting du kan gjøre for, om ikke annet, å mildne torturen og gjøre det hele litt mer levelig for deg selv. Hvem vet, kanskje du til og med kan lage gull av gråstein?

1. Beskytt deg selv
Beskyttelse er vel kanskje det siste du tenker på i denne fasen av livet ditt, men det er ikke snakk om prevensjon denne gangen. Det handler om å beskytte deg selv mot alle babyinntrykkene du utsetter deg for hver dag. Hold deg unna babybutikker med mindre du har et konkret ærend der. Sett en grense for hvor mye tid du skal bruke på prøver- og babyfora på internet. Ikke planlegg hvordan barnerommet skal se ut, og ikke begynn å strikke hentesettet riktig ennå. Kort sagt: lev som normalt og ikke overfokuser på prøving, temperaturkurver og tidlige graviditetstegn. Desto mindre du tenker på det, desto mer avslappet forhold vil du ha til det og desto mindre vondt vil det gjøre.

2. Ha en ”prøveplan”
Planer gir forutsigbarhet. Planer gir trygghet. Og planer sørger for at du stadig beveger deg nærmere målet istedenfor å begrave deg i frustrasjoner. Det første året er det ikke så mye annet å gjøre enn å passe på å ha samleie rundt eggløsningstid, men hva hvis dette året nærmer seg slutten? Da kan det være lurt å planlegge et legebesøk og forberede en utredning. For de litt mer ”viderekomne” kan det føles godt å vite hvordan syklusene blir fremover med tanke på medisiner og videre undersøkelser, og hva som skal skje hvis og dersom.

3. Lag en kriseberedskapsplan for to-ukerstorturen
Dette er vel kanskje den verste prøvelsen av dem alle. Du vet at eggløsningen har vært, dere har gjort deres beste – og nå er det bare å vente. Og vente. Og vente… Det er her det kan være greit å ha tenkt gjennom disse to ukene på forhånd, sånn at du kan ta best mulig vare på deg selv i ventetida. Hva liker du å gjøre? Har du noen spesielle interesser du kan sette av disse to ukene til? Det kan være hva som helst – betingelsen er bare at det handler om noe annet enn babyer og prøving. Hele meningen er jo å holde hjernen din okkupert av andre ting. Og igjen: hold deg langt unna symptomlister på internet. De vil ikke gjøre deg verken mer eller mindre gravid enn du allerede er, de vil bare rote med hodet ditt og sende deg ut på en halsbrekkende symptomjakt som kanskje og kanskje ikke har noe for seg.

4. Tenk positivt
Jada, du har hørt det før. Velmenende mennesker (helst de som selv blir gravide av et vindpust og derfor ikke har den fjerneste ide om hva de snakker om) forteller deg til stadighet at du må tenke positivt og slappe av. Det hjelper ikke. Du vil ikke bli fortere gravid ved hjelp av tankekraft. Men du vil helt sikkert få det bedre med deg selv ved å fokusere på det positive i nåtiden, til tross for alle dine håp og lengsler. Enhver situasjon kan snus til noe positivt hvis man bare er åpen nok og villig til å tre ut av selvmedlidenheten et lite sekund. Alt handler om hva du velger å tenke om en situasjon. Er det sommerferie og du hadde håpet å ha en liten, smilende og sommerkledd lykkebylt liggende i vogna? Tenk isteden på hva dere kan gjøre denne sommerferien mens dere ennå ikke har en liten en å ta hånd om, og gjør det. Dette kan være den siste sjansen dere har til å dra på den bilferien på et par år. Er det 17. mai og glade og oppspilte unger overalt? Nyt anledningen og å ta en kald utepils med god samvittighet. Det er slett ikke sikkert dere kan det til neste år. Det kan også lønne seg å tenke gjennom slike ting på forhånd, hvis du vet du vil komme opp i en sårbar situasjon. Finn frem penn og papir og del et ark i to. På den ene siden skriver du ned de såre, negative tankene du har om denne bestemte situasjonen, og på den andre siden skriver du den positive varianten av disse tankene. Bestem deg for at du skal snu tankene dine over til noe positivt hver gang en negativ tanke melder seg. Du vil ikke angre.

5. Skaff deg et vikarierende fokus
Det å lage en baby er uten tvil det største prosjektet du noen gang har begynt på. Men betyr dette at prøvingen skal være hele livet ditt? Etter månedsvis med intens prøving kan det være godt å ha et vikarierende fokus – noe du kan slå over på med en eneste gang prøvingen truer med å ta rotta på deg. Du vil bli forbauset over hvordan frustrasjon kan omdannes til konstruktiv energi. Det vil jo uansett ikke stjele energi fra Prosjekt Baby, ikke sant? Still deg selv det helt hypotetiske spørsmålet: ”Hva ville jeg gjort hvis jeg ikke ville ha barn, og hvem ville jeg vært?” Nå er det på tide å realisere disse drømmene og bruke energien på å skape deg det livet du ønsker deg. Dreier svaret seg om karriere? Legg planer og engasjer deg i jobben din! Desto lenger du klarer å komme ut fra egne mål og drømmer, desto sterkere blir du som menneske og desto bedre rollemodell blir du for din fremtidige pode. Trening er også et utmerket vikarierende fokus. Hvor stram og fin rekker du å bli før du blir gravid? For det første får du ut mye frustrasjon over en kropp som ikke oppfører seg som du skulle ønske, noe som er sunt for både kropp og sjel. For det andre vil du virkelig trenge disse nye musklene når spiren endelig sitter og skal vokse seg stor og sterk – for ikke å snakke om når den skal ut, eller de mange månedene med trøsting og bæring i etterkant! For det tredje blir det veldig mye lettere for deg å holde deg i form gjennom svangerskapet og å gå ned igjen i vekt etter fødselen, og du vil ha mer energi og overskudd å dele med din lille håpefulle. Og som en ekstra, liten bonus – det er deg alle de lykkelige mammaene vil se på med misunnelse i blikket når tyngdekraften til slutt innhenter dem.

Det er med andre ord fullt mulig å bruke denne perioden av livet ditt til noe konstruktiv. Det er bare opp til deg selv. Så hva venter du på?